10.10.2018

Update 07/04/2023

Jaarlijks zijn er meerdere fietsdoden, voornamelijk jongeren, wegens dodehoekongevallen. Door het stijgend succes van het gebruik van fietsen en e-bikes is de kans ook groter dat werknemers tijdens hun woon-werktrajectverplaatsingen een arbeidsongeval overkomen wegens de dodehoek.

Diverse organisaties sensibiliseren over deze problematiek.

Campagnes en publicaties van diverse organisaties

Hieronder volgt een niet-limitatief chronologisch overzicht van campagnes van diverse organisaties.

2020: Webpagina dode hoek van de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke bedrijven (UPTR).

2017: Instituut voor de autocar & autobus (ICB): Train the trainer.

2016: op de website van het Agence wallonne pour la sécurité routière : entre nous, ça roule, met link naar Les angles morts des camions

2015:

2002:

  • op de website van de Belgische en Luxemburgse automobiel- en tweewielerfederatie (Febiac): Weg met de dode hoek!
  • de jaarlijkse campagne “Veilig op Weg” met een belangrijk aspect rond de dode hoek, op de website van Transport en Logistiek Vlaanderen: Veilig op Weg.

In de Antwerpse haven zijn er al op diverse tijdstippen campagnes georganiseerd:

Ook op de websites van het Vias institute en “Veilig verkeer” van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is er veel informatie over dodehoek beschikbaar:

Specifiek sensibiliserend voor jongeren is de webpagina over de dode hoek van het jeugdjouranaal “Karrewiet” van Ketnet: Dode hoek.

Tevens zijn er regelmatig filmpjes op de TV uitzendingen “Kijk uit” (in het Nederlandstalig landsgedeelte) en “Contacts” (in het Franstalig landsgedeelte) rond de dodehoekproblematiek.

Recent was er ook een nieuwsbericht van de VRT nieuwsdienst over gevleugelde zebrapaden: "Gevleugelde" zebrapaden moeten dodehoekongevallen helpen voorkomen.

Nuttig om weten is dat vanaf 1 januari 2021 in Frankrijk alle trucks, combinaties en touringcars vanaf boven de 3,5 ton en ook voor buitenlandse voertuigen die op het Franse grondgebied aan het verkeer deelnemen achteraan en op de zijkant van hun voertuig speciale stickers “angle mort” moeten aangebracht zijn. Meer info op de website van:

Technische middelen

Naast de hierboven vermelde campagnes (in binnen- en buitenland) en stickers, kunnen er ook enkele technische middelen ingezet worden. Twee voorbeelden:

Chauffeurs

Een chauffeur die een dodelijk ongeval veroorzaakt (al of niet een dodehoek ongeval), zal geconfronteerd worden met psychosociale risico’s (PSR). Een begeleiding van deze persoon bij dit traumatisch incident is dan aangewezen.

Meer info over PSR is beschikbaar op deze BeSWIC website, in de rubriek Thema's > Psychosociale risico’s (PSR).

Meer informatie