Waarom een speciale procedure voor de snelle diagnose van contactdermatosen?

Het is vaak niet eenvoudig om een contactdermatose te herkennen en de precieze oorzaak ervan te achterhalen. Vaak bestaat er twijfel over de dermatose aan het werk te wijten is. Een vroegtijdige diagnose is nochtans noodzakelijk om verergering te voorkomen. Het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) heeft een speciale procedure voor deze aandoeningen ingevoerd om snel een degelijke diagnose te kunnen stellen, zonder kosten voor de werknemer.

Wat biedt Fedris

Fedris heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met een aantal gespecialiseerde diensten dermatologie en biedt patiënten een snelle toegang tot deze diensten.

EXPERTISECENTRA

C.H.U Brugmann – Site Victor Horta
Clinique d'Immuno-allergologie (Dr. Saïd Tas)
Arthur Van Gehuchtenplein 4
1020 Brussel

C.H.U. van Luik
Dienst Dermatologie (prof. B. Dezfoulian)
Sart-Tilman B35
4000 Luik

UCL – Cliniques Universitaires Saint-Luc
Dermatologie (prof. M. Baeck)
Hippocrateslaan 10
1200 Brussel

U.Z. Leuven
Dienst Dermatologie – Afdeling Contactallergie (prof. An Goossens)
Kapucijnenvoer 33
3000 Leuven

Dr. L. Constandt
Stationsstraat 84
8790 Waregem

De dermatologen van deze centra werken als experts voor Fedris en kunnen dus niet de behandeling van de patiënt voor hun rekening nemen. De patiënt wordt altijd doorverwezen naar zijn behandelend arts. 

In de praktijk

Voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om een aanvraag voor een dermatologisch onderzoek in te dienen

  • De patiënt is een werknemer in de privésector of ambtenaar bij een provinciaal of lokaal bestuur.
  • Het is zeer waarschijnlijk dat de aandoening een contactdermatose is als gevolg van zijn beroepsactiviteit bij de huidige werkgever.
  • De arbeidsarts of de dermatoloog van de aanvrager heeft het medische getuigschrift ingevuld.

Wat gebeurt er na de verzending van de aanvraagformulieren?

  • Als de aanvraag aan de voorwaarden voldoet, geeft Fedris binnen tien werkdagen de opdracht aan een expertisecentrum om de aanvrager op te roepen voor een medisch onderzoek.
  • De aanvrager mag het expertisecentrum niet kiezen. In principe schakelt Fedris het centrum in dat zich het dichtst bij de woonplaats van de aanvrager bevindt.
  • Alle kosten van het onderzoek zijn voor rekening van Fedris. Het betaalt ook de kosten terug voor de verplaatsing van en naar het expertisecentrum, net als het eventuele loonverlies dat de patiënt heeft geleden op de dag van het onderzoek.

Na het bezoek aan de expert-dermatoloog

  • De dermatologische expert stuurt een verslag naar de arts die het medische getuigschrift heeft opgesteld, naar Fedris en indien de patiënt dit wenst, naar iedere andere arts die de patiënt heeft aangesteld.
  • Dit verslag vermeldt de vaststellingen van de expert, de resultaten van de uitgevoerde tests, de diagnose met (indien mogelijk) de stof die de aandoening heeft veroorzaakt, net als een advies met betrekking tot de behandeling en de eventuele preventieve maatregelen.
  • Fedris beslist of het de aandoening al dan niet erkent als beroepsziekte.

Meer informatie

Meer informatie op de website van Fedris in de rubriek Professional > Beroepsziekten - Privésector > Snelle diagnose van contactdermatosen.