CLOSE

BeSWIC

Belgisch kenniscentrum over welzijn op het werk
Home | Thema's | Gezondheid van de werknemer

Print RSS

Gezondheid van de werknemer

Dit thema behandelt het concept van de gezondheid op het werk. Gezondheid is meer dan de afwezigheid door ziekte. De Wereldgezondheidsorganisatie (World Health Organization - WHO) definieert gezondheid als een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn.

Gezondheidstoezicht

Werknemers die in omstandigheden moeten werken of activiteiten moeten verrichten die hen blootstellen aan gezondheidsrisico's, moeten door de werkgever onderworpen worden aan een gezondheidstoezicht die door een preventieadviseur-arbeidsgeneesheer moet worden uitgevoerd.

Het gaat om veiligheidsfuncties, functies met verhoogde waakzaamheid en activiteiten met welbepaald risico, dat is een risico die d.m.v. de risicoanalyse is geïdentificeerd. Hieronder verstaat men:

  • blootstelling aan chemische, fysische en biologische agentia;
  • blootstelling aan stress die fysieke of mentale belasting kan veroorzaken;
  • verhoogde blootstelling aan psychosociale risico's op het werk.

Het gezondheidstoezicht bestaat in hoofdzaak uit preventieve medische onderzoeken die de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer toelaten een beslissing te nemen inzake de geschiktheid of ongeschiktheid van de werknemer bij de uitvoering van zijn werk.

De belangrijkste doelstellingen van het gezondheidstoezicht is het voorkomen van gezondheidsrisico's van de werknemers, het onderzoeken en het voorstellen van passend werk voor alle werknemers, met inbegrip van zij waarvan de mogelijkheden om te werken beperkt zijn. Dat zal de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers bevorderen.

Meer informatie over het gezondheidstoezicht op de werknemers is beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, thema Welzijn op het werk > Algemene beginselen > Maatregelen in verband met het gezondheidstoezicht op de werknemers.

Beroepsziekten

Een van de doelstellingen van het gezondheidstoezicht van de werknemers is de opsporing van beroepsziekten door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.

Hij moet deze gevallen melden aan de geneesheer-arbeidsinspecteur van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn van het werk en aan de geneesheer-adviseur van het Fonds voor Beroepsziekten (FBZ):

  • beroepsziekten;
  • ziekten die hun oorzaak hebben of kunnen hebben in het beroep van de werknemer;
  • aanleg voor een beroepsziekte.

Het FBZ is verantwoordelijk voor het herstel van de schade die door beroepsziekten werd veroorzaakt, door de slachtoffers aan de hand van de vastgelegde criteria te compenseren.

Meer informatie op de website van het FBZ.

Roken op het werk

De wet verbiedt het roken op de werkplek en de werkgever moet ervoor zorgen om dit verbod af te dwingen. Het is mogelijk om onder bepaalde voorwaarden een rookruimte te installeren.

Alcohol en drugs

Elke werkgever moet een beleid ontwikkelen om de problemen van alcohol en drugs in zijn onderneming te voorkomen.

Dat beleid kan gaan van een algemene intentieverklaring tot een nultolerantie, afhankelijk van de noden van de onderneming (bijvoorbeeld bij bepaalde activiteiten en risico’s, het imago van het bedrijf, ...).

Parlementaire vragen

  • 1215 Kamer - Het overgewicht van werknemers

In de praktijk

  • Preventie van beroepsrisico's: een economische uitdaging voor het bedrijf

    EUROGIP heeft een nota gepubliceerd over de economische rentabiliteit van de preventie van beroepsrisico's voor ondernemingen: "Prévenir les risques professionnels: un enjeu économique pour l'entreprise"...
  • OIRA / Risicoanalyse
    Reinigingsbedrijven en dienstencheque

    OiRA-tool voor de schoonmaaksector

    Voor de micro- en kleine ondernemingen in de schoonmaaksector werd er een nieuwe gratis online “OiRA” tool ontwikkeld om op een eenvoudige en effectieve manier veiligheids- en gezondheidsrisico’s op de werkvloer te inventariseren en te beoordelen.
  • Thermische omgeving

    Zomerhitte op het werk

    In de zomer kunnen hoge temperaturen verhinderen dat werknemers in aanvaardbare omstandigheden kunnen werken. De werkgever moet dan ook de nodige maatregelen treffen om dat ongemak te verminderen. Die maatregelen zijn door de regelgeving vastgesteld.
  • Arbeidsongevallen

    Lessen uit 2 ongevallen in Belgische Seveso-bedrijven

    De Afdeling van het toezicht op de chemische risico’s van de Algemene Directie Toezicht Welzijn op het Werk heeft op de website van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg twee nieuwe nota's gepubliceerd in de reeks "Lessen uit ongevallen":...
  • Ergonomie / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)
    Voeding, dranken en tabak

    Ergonomische oplossingen voor de voedingsindustrie - Syntheserapport Ergoscan®

    Prevent heeft op vraag van Alimento, de sectororganisatie van de voedingsindustrie, de Ergoscan® ontwikkeld. Alimento biedt aan de leden uit de sector de mogelijkheid om een dergelijke Ergoscan® te laten uitvoeren. Verscheidene bedrijven hebben dat al gedaan en de resultaten zijn verzameld in een...

Nieuws en evenementen

  • 14.07.2017

    Arbeidsomstandigheden bij journalisten

    Sinds de opkomst van het internet komen journalisten meer en meer terecht in precaire situaties. Psychosociale risico’s en risico’s van externe aard...
  • 12.07.2017

    Eurofound jaarboek 2016 ‘Leven en werken in Europa’

    Het jaarboek “Living and working in Europe” voor 2016 van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound)...
  • 11.07.2017

    Verscherpte controles op veiligheid van liften

    De controles op de veiligheid van liften worden opgedreven. Sinds 1 januari 2017 zijn strengere veiligheidseisen ook van toepassing op liften die...