Roken op het werk

Sinds 1 januari 2006 is het verboden te roken op het werk.

Alle werknemers hebben het recht om te genieten van lucht zonder tabaksrook in alle ruimtes waar zij tewerkgesteld zijn of toegang toe hebben in het kader van hun werk.

Dat recht wordt gewaarborgd door de werkgever, die het roken moet verbieden in de werkruimtes en de sociale voorzieningen. Het rookverbod is absoluut, zelfs voor de werknemers die over een individuele werkruimte beschikken.

De werkgever kan de rokers toelaten om gebruik te maken van een rooklokaal als het Comité voor preventie en bescherming op het werk een voorafgaand advies heeft uitgebracht over de mogelijkheid om een rooklokaal in te richten.

Roken op het werk - Externe documentatie

Opleidingsprogramma SOLVE (IAO)

SOLVE is een educatief en interactief programma van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO). De doelstelling ervan is hulp te bieden bij het ontwikkelen van een globaal beleid en van actieprogramma's om psychosociale problemen en gezondheidsbevordering op het werk aan te pakken. De methodologie van dat opleidingsprogramma laat de ondernemingen toe om gezondheidspromotie te integreren in het beleid voor veiligheid en gezondheid op het werk.

Het opleidingsprogramma SOLVE concentreert zich op negen thema's, waaronder tabak.

Op de website van de IAO:

Roken op het werk - Sensibiliseringsmateriaal

Affiches (Prevent – België)

  • Stoort het als ik rook ?
  • Respecteer het rookverbod
  • Bescherm je gezondheid. Stop met roken.
  • Rookvrij bedrijf

Deze affiches kunnen worden besteld via de website van Prevent: Affiches-catalogus.

Parlementaire vragen

  • 5-6543 Senaat - Totale rookverbod op de werkvloer - Controle - Stand van zaken - Overtredingen - Sancties

  • 18945 Kamer - Het rookverbod en de dienstencheques

Roken op het werk - Regelgeving

  • Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook

    Meer informatie daarover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema's > Welzijn op het werk> Arbeidsplaatsen > Basiseisen > Bescherming tegen tabaksrook op het werk.

    Die reglementering is van toepassing op alle werknemers en de werkgevers die vallen onder het toepassingsgebied van de welzijnswet.

  • Koninklijk besluit van 28 oktober 2016 inzake de vervaardiging en het in de handel brengen van elektronische sigaretten

    Meer informatie daarover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, in de rubriek Gezondheid > Zorg voor jezelf >Rookproducten en e-sigaretten > Specifieke regelgeving voor elektronische sigaretten.

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Telewerk / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Veilig en gezond telewerken

    Zelfs nu werknemers vaker naar kantoor terugkeren, lijkt telewerk een steeds belangrijkere plaats in het werkleven in te nemen. Werknemers zullen naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst vaker van thuis uit werken, sommigen zelfs voltijds. Daarom is het essentieel dat telewerkers de juiste...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Blijf in beweging: omgaan met zittend werk om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen

    Langdurig staan of zitten op de werkplek komt erg veel voor, maar is slecht voor de gezondheid van werknemers. Wat kunnen werkgevers doen om de risico’s daarvan te beheersen?
  • Arbeidsplaatsen / COVID-19

    Ventilatie tijdens de coronacrisis: informatievideo en sensibiliseringsfilmpje

    Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat. Het helpt vooral om de overdracht van virussen, zoals het coronavirus, te beperken.

Nieuws en evenementen

  • 25.11.2021

    Rapport van Eurofound over digitalisering op de werkvloer

    Het nieuwe rapport van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) onderzoekt de impact van digitale...
  • 23.11.2021

    Op de blog: federaal actieplan ter promotie van de fiets

    De federale regering heeft voor de periode 2021-2024 een actieplan opgesteld ter promotie van de fiets als milieuvriendelijke, efficiënte, zuinige en...
  • 22.11.2021

    Federale informatie- en sensibiliseringscampagne over mentaal welzijn op het werk

    Op 22 november 2021 heeft de federale overheid een informatie- en sensibiliseringscampagne gelanceerd om het onderwerp van mentaal welzijn op het...