Wie dient een arbeidsongeval aan te geven en wie bepaalt of het een arbeidsongeval is?

Uw patiënt werkt in de privé sector: De werkgever van uw patiënt is verplicht om elk ongeval binnen de 8 kalenderdagen aan te geven. Het is niet aan hem om te oordelen of het al dan niet om een arbeidsongeval gaat. Dat is de taak van de arbeidsongevallenverzekeraar. Als uw patiënt meent dat zijn werkgever de wettelijke verplichting niet nakomt, kan hij zelf het ongeval aangeven of daarvoor de hulp inroepen van een vertrouwenspersoon.

Uw patiënt werkt in de publieke sector: Het is de werkgever die de werknemer verzekert tegen het risico op arbeidsongevallen. De werkgever beslist of het ongeval al dan niet als een arbeidsongeval wordt erkend. Hij is bovendien de eindverantwoordelijke voor alle aspecten van de regeling van uw arbeidsongeval.

Is uw patiënt zelfstandige, werknemer bij de NMBS of militair: dan geldt er voor u een specifieke arbeidsongevallenregeling waarvoor het Federaal agentschap voor beroepsrisico's (Fedris) niet bevoegd is. U neemt het best contact op met de werkgever van uw patiënt.

Let op: voor huispersoneel is er sinds 2014 een nieuwe regeling! Meer informatie daarover op de website van Fedris, in de rubriek Publicaties > Folders > Huispersoneel: wat verandert er voor wie? (PDF, 439,57 KB)