Snelle diagnose van beroepsdermatosen

Waarom een speciale procedure voor de snelle diagnose van contactdermatosen?

Het is vaak niet eenvoudig om een contactdermatose te herkennen en de precieze oorzaak ervan te achterhalen. Vaak bestaat er twijfel over de dermatose aan het werk te wijten is. Een vroegtijdige diagnose is nochtans noodzakelijk om verergering te voorkomen. Het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) heeft een speciale procedure voor deze aandoeningen ingevoerd om snel een degelijke diagnose te kunnen stellen, zonder kosten voor de werknemer.

Wat biedt Fedris

Fedris heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met een aantal gespecialiseerde diensten dermatologie en biedt patiënten een snelle toegang tot deze diensten.

EXPERTISECENTRA

C.H.U. van Luik
Dienst Dermatologie (prof. B. DEZFOULIAN)
Sart-Tilman B35
4000 Luik

UCL – Cliniques Universitaires Saint-Luc
Dermatologie (prof. D. TENNSTEDT)
Hippocrateslaan 10
1200 Brussel

U.Z. Leuven
Dienst Dermatologie – Afdeling Contactallergie (prof. An Goossens)
Kapucijnenvoer 33
3000 Leuven

Dr. L. Constandt
Stationsstraat 84
8790 Waregem

De dermatologen van deze centra werken als experts voor Fedris en kunnen dus niet de behandeling van de patiënt voor hun rekening nemen. De patiënt wordt altijd doorverwezen naar zijn behandelend arts. 

In de praktijk

Voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om een aanvraag voor een dermatologisch onderzoek in te dienen

  • De patiënt is een werknemer in de privésector of ambtenaar bij een provinciaal of lokaal bestuur.
  • Het is zeer waarschijnlijk dat de aandoening een contactdermatose is als gevolg van zijn beroepsactiviteit bij de huidige werkgever.
  • De arbeidsgeneesheer of de dermatoloog van de aanvrager heeft het medische getuigschrift ingevuld.

Wat gebeurt er na de verzending van de aanvraagformulieren?

  • Als de aanvraag aan de voorwaarden voldoet, geeft Fedris binnen tien werkdagen de opdracht aan een expertisecentrum om de aanvrager op te roepen voor een medisch onderzoek.
  • De aanvrager mag het expertisecentrum niet kiezen. In principe schakelt Fedris het centrum in dat zich het dichtst bij de woonplaats van de aanvrager bevindt.
  • Alle kosten van het onderzoek zijn voor rekening van Fedris. Het betaalt ook de kosten terug voor de verplaatsing van en naar het expertisecentrum, net als het eventuele loonverlies dat de patiënt heeft geleden op de dag van het onderzoek.

Na het bezoek aan de expert-dermatoloog

  • De dermatologische expert stuurt een verslag naar de arts die het medische getuigschrift heeft opgesteld, naar Fedris en indien de patiënt dit wenst, naar iedere andere arts die de patiënt heeft aangesteld.
  • Dit verslag vermeldt de vaststellingen van de expert, de resultaten van de uitgevoerde tests, de diagnose met (indien mogelijk) de stof die de aandoening heeft veroorzaakt, net als een advies met betrekking tot de behandeling en de eventuele preventieve maatregelen.
  • Fedris beslist of het de aandoening al dan niet erkent als beroepsziekte.

Meer informatie

Meer informatie op de website van Fedris in de rubriek Professional > Beroepsziekten - Privésector > Snelle diagnose van contactdermatosen.

In de praktijk

  • telewerk
    telewerk

    Vias institute en de FOD Mobiliteit beantwoorden al uw vragen over telewerken

    Vias institute en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD Mobiliteit) geven zoveel mogelijk antwoorden op uw vragen over het principe van telewerken. Daarnaast bieden ze ook een aantal praktische hulpmiddelen.
  • Vision
    Vision
    Arbeidsongevallen

    Vision Zero-app voor een gezonde en ongevalsvrije werkplek

    De ‘International Social Security Association’ (ISSA) heeft in het kader van haar wereldwijde Vision Zero-campagne de nieuwe Vision Zero-app uitgebracht. Met de app wil ISSA haar zeven gouden regels voor een gezonde en ongevalsvrije werkplek promoten.
  • Volta
    Volta
    Elektrische installaties
    Vervaardigen elektronische en elektrische apparatuur

    Mini veiligheidsvormingen van Volta

    Volta, de nationale koepelorganisatie van de sectororganisaties die actief zijn in de wereld van de elektrotechniek, heeft op een ludieke manier over 4 onderwerpen een mini-vorming uitgewerkt.
  • beeldwoordenboek
    beeldwoordenboek
    Elektrische installaties

    Beeldwoordenboek elektriciteit

    Om de communicatie op de werkvloer te verbeteren en de veiligheid en efficiëntie te verhogen, heeft Volta een beeldwoordenboek voor de elektrotechnische sector uitgebracht. Volta is de nationale koepelorganisatie van de sectororganisaties die actief zijn in de wereld van de elektrotechniek.
  • Play it safe
    Play it safe

    Game-based leerplatform “Play it safe”

    “Play it safe” is een online cloud-based leerplatform, waarmee werknemers op een veilige, leuke en efficiënte manier worden opgeleid over veiligheid en preventie aan de hand van games voor web en mobile. Onder andere EHBO, brand, ergonomie en hygiëne zijn thema’s die aan bod kunnen komen.

Nieuws en evenementen

  • Preventie Burn-out
    Preventie Burn-out
    17.04.2019

    Op de blog: preventiecampagne rond burn-out

    Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block lanceerde op 8 april 2019 een campagne ter preventie, detectie en herstel van burn-out...
  • veiligheidsdag
    veiligheidsdag
    16.04.2019

    Op de blog: veiligheidsdag in de spoorwegenbouw

    Op 19 maart 2019 was er bij de Confederatie Bouw in Brussel een studievoormiddag rond veilig werken in de spoorwegenbouw. De rode draad was...
  • site_stressburnout_n.png
    11.04.2019

    Nieuwe website over burn-out

    De website “Stress en burn-out” geeft informatie over hoe men burn-out kan voorkomen, herkennen en overwinnen.