Snelle diagnose van beroepsdermatosen

Waarom een speciale procedure voor de snelle diagnose van contactdermatosen?

Het is vaak niet eenvoudig om een contactdermatose te herkennen en de precieze oorzaak ervan te achterhalen. Vaak bestaat er twijfel over de dermatose aan het werk te wijten is. Een vroegtijdige diagnose is nochtans noodzakelijk om verergering te voorkomen. Het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) heeft een speciale procedure voor deze aandoeningen ingevoerd om snel een degelijke diagnose te kunnen stellen, zonder kosten voor de werknemer.

Wat biedt Fedris

Fedris heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met een aantal gespecialiseerde diensten dermatologie en biedt patiënten een snelle toegang tot deze diensten.

EXPERTISECENTRA

C.H.U. van Luik
Dienst Dermatologie (prof. B. DEZFOULIAN)
Sart-Tilman B35
4000 Luik

UCL – Cliniques Universitaires Saint-Luc
Dermatologie (prof. D. TENNSTEDT)
Hippocrateslaan 10
1200 Brussel

U.Z. Leuven
Dienst Dermatologie – Afdeling Contactallergie (prof. An Goossens)
Kapucijnenvoer 33
3000 Leuven

Dr. L. Constandt
Stationsstraat 84
8790 Waregem

De dermatologen van deze centra werken als experts voor Fedris en kunnen dus niet de behandeling van de patiënt voor hun rekening nemen. De patiënt wordt altijd doorverwezen naar zijn behandelend arts. 

In de praktijk

Voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om een aanvraag voor een dermatologisch onderzoek in te dienen

  • De patiënt is een werknemer in de privésector of ambtenaar bij een provinciaal of lokaal bestuur.
  • Het is zeer waarschijnlijk dat de aandoening een contactdermatose is als gevolg van zijn beroepsactiviteit bij de huidige werkgever.
  • De arbeidsgeneesheer of de dermatoloog van de aanvrager heeft het medische getuigschrift ingevuld.

Wat gebeurt er na de verzending van de aanvraagformulieren?

  • Als de aanvraag aan de voorwaarden voldoet, geeft Fedris binnen tien werkdagen de opdracht aan een expertisecentrum om de aanvrager op te roepen voor een medisch onderzoek.
  • De aanvrager mag het expertisecentrum niet kiezen. In principe schakelt Fedris het centrum in dat zich het dichtst bij de woonplaats van de aanvrager bevindt.
  • Alle kosten van het onderzoek zijn voor rekening van Fedris. Het betaalt ook de kosten terug voor de verplaatsing van en naar het expertisecentrum, net als het eventuele loonverlies dat de patiënt heeft geleden op de dag van het onderzoek.

Na het bezoek aan de expert-dermatoloog

  • De dermatologische expert stuurt een verslag naar de arts die het medische getuigschrift heeft opgesteld, naar Fedris en indien de patiënt dit wenst, naar iedere andere arts die de patiënt heeft aangesteld.
  • Dit verslag vermeldt de vaststellingen van de expert, de resultaten van de uitgevoerde tests, de diagnose met (indien mogelijk) de stof die de aandoening heeft veroorzaakt, net als een advies met betrekking tot de behandeling en de eventuele preventieve maatregelen.
  • Fedris beslist of het de aandoening al dan niet erkent als beroepsziekte.

Meer informatie

Meer informatie op de website van Fedris in de rubriek Professional > Beroepsziekten - Privésector > Snelle diagnose van contactdermatosen.

In de praktijk

  • videocursus
    videocursus
    Ergonomie

    Videocursus over ergonomie op kantoor

    Op kantoor is beeldschermwerk wijdverspreid. Langdurig werken in een belastende houding kan leiden tot musculoskeletale aandoeningen. Dat komt meestal omdat ergonomische principes niet gevolgd worden. Deze videocursus legt uit wat werknemers kunnen doen om de werkplek aan te passen en het...
  • ergoscan
    ergoscan
    Ergonomie / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Ergoscan® in uw bedrijf

    Tijdens een bezoek aan uw onderneming voert een ergonoom van Prevent observaties uit en voert hij/zij gesprekken met operators en leidinggevenden. U ontvangt feedback die u inzicht geeft in de ergonomiegerelateerde problemen op korte en lange termijn en hoe u deze kan aanpakken.
  • oira horeca
    oira horeca
    OIRA / Risicoanalyse
    Verschaffen accommodatie en maaltijden

    OiRA-tool voor horeca

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft een nieuwe OiRA-tool voor de horecasector voorgesteld. De inhoud van deze online tool voor de risicoanalyse in kleine bedrijven (hotels, restaurants en cafés) werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de...
  • napo
    napo
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo

    Een nieuwe online toolkit met Napo animatiefilmpjes is bedoeld om mensen bewust te maken van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en hun advies daarover te geven. De toolkit bevat 14 verschillende activiteiten waarmee men binnen organisaties groepsgesprekken kan stimuleren met eigen personeel en...
  • Werkomgeving
    Werkomgeving
    OIRA / Risicoanalyse
    Onderwijs

    Met OiRA voor een veiliger werkomgeving op school

    De Europese sociale partners voor het onderwijs, EVO en EFEE, hebben in samenwerking met het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) ten behoeve van de voor- en vroegschoolse educatie en van de middelbare scholen twee onlinetools ontwikkeld voor de beoordeling van...

Nieuws en evenementen

  • eurofound.png
    03.12.2019

    Eurofound werkprogramma 2020

    De raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) heeft haar ambitieus werkprogramma...
  • offline
    offline
    02.12.2019

    Op de blog: altijd bereikbaar zijn is niet gezond

    Voortdurend bereikbaar zijn is niet goed voor de gezondheid. Het verhoogt het risico op burn-out. Hoe kunnen organisaties hier rekening mee houden?...
  • Prebes
    Prebes
    18.11.2019

    Prebes Award 2020

    De vereniging voor de preventieadviseur ‘Prebes’ beloont eindwerken van de opleiding voor preventieadviseur die een bijdrage leveren tot het...