Snelle diagnose van beroepsdermatosen

Waarom een speciale procedure voor de snelle diagnose van contactdermatosen?

Het is vaak niet eenvoudig om een contactdermatose te herkennen en de precieze oorzaak ervan te achterhalen. Vaak bestaat er twijfel over de dermatose aan het werk te wijten is. Een vroegtijdige diagnose is nochtans noodzakelijk om verergering te voorkomen. Het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) heeft een speciale procedure voor deze aandoeningen ingevoerd om snel een degelijke diagnose te kunnen stellen, zonder kosten voor de werknemer.

Wat biedt Fedris

Fedris heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met een aantal gespecialiseerde diensten dermatologie en biedt patiënten een snelle toegang tot deze diensten.

EXPERTISECENTRA

C.H.U. van Luik
Dienst Dermatologie (prof. B. DEZFOULIAN)
Sart-Tilman B35
4000 Luik

UCL – Cliniques Universitaires Saint-Luc
Dermatologie (prof. D. TENNSTEDT)
Hippocrateslaan 10
1200 Brussel

U.Z. Leuven
Dienst Dermatologie – Afdeling Contactallergie (prof. An Goossens)
Kapucijnenvoer 33
3000 Leuven

Dr. L. Constandt
Stationsstraat 84
8790 Waregem

De dermatologen van deze centra werken als experts voor Fedris en kunnen dus niet de behandeling van de patiënt voor hun rekening nemen. De patiënt wordt altijd doorverwezen naar zijn behandelend arts. 

In de praktijk

Voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om een aanvraag voor een dermatologisch onderzoek in te dienen

  • De patiënt is een werknemer in de privésector of ambtenaar bij een provinciaal of lokaal bestuur.
  • Het is zeer waarschijnlijk dat de aandoening een contactdermatose is als gevolg van zijn beroepsactiviteit bij de huidige werkgever.
  • De arbeidsgeneesheer of de dermatoloog van de aanvrager heeft het medische getuigschrift ingevuld.

Wat gebeurt er na de verzending van de aanvraagformulieren?

  • Als de aanvraag aan de voorwaarden voldoet, geeft Fedris binnen tien werkdagen de opdracht aan een expertisecentrum om de aanvrager op te roepen voor een medisch onderzoek.
  • De aanvrager mag het expertisecentrum niet kiezen. In principe schakelt Fedris het centrum in dat zich het dichtst bij de woonplaats van de aanvrager bevindt.
  • Alle kosten van het onderzoek zijn voor rekening van Fedris. Het betaalt ook de kosten terug voor de verplaatsing van en naar het expertisecentrum, net als het eventuele loonverlies dat de patiënt heeft geleden op de dag van het onderzoek.

Na het bezoek aan de expert-dermatoloog

  • De dermatologische expert stuurt een verslag naar de arts die het medische getuigschrift heeft opgesteld, naar Fedris en indien de patiënt dit wenst, naar iedere andere arts die de patiënt heeft aangesteld.
  • Dit verslag vermeldt de vaststellingen van de expert, de resultaten van de uitgevoerde tests, de diagnose met (indien mogelijk) de stof die de aandoening heeft veroorzaakt, net als een advies met betrekking tot de behandeling en de eventuele preventieve maatregelen.
  • Fedris beslist of het de aandoening al dan niet erkent als beroepsziekte.

Meer informatie

Meer informatie op de website van Fedris in de rubriek Professional > Beroepsziekten - Privésector > Snelle diagnose van contactdermatosen.

In de praktijk

  • 2019-06-14_13_14_55-https_kulkan.live_.statik.be_files_illustraties_660x385_crop_center-center_60_.png
    Gezondheid van de werknemer

    Nieuwe website “Kanker & werk”

    Werkgevers van kleine ondernemingen hebben niet altijd een antwoord op de vraag wat ze moeten doen als een werknemer kanker krijgt. Om hen daarbij te helpen heeft de KU Leuven samen met “Kom Op Tegen Kanker” de website “Kanker & werk” opgericht.
  • 2019-06-03_16_58_38-toworksafe.jpg_1000x553.png
    toworksafe
    Arbeidsplaatsen

    Veiligheidsinstructietool “ToWorkSafe” om anderstalige werknemers veilig te laten werken

    IDEWE ontwikkelde de Safety Instruction Game “ToWorkSafe” om nieuwe werknemers een veilige start te laten nemen in een nieuwe job ondanks een eventueel taalprobleem. Het maakt als digitaal hulpmiddel deel uit van een sectorspecifiek, krachtig en visueel pakket. Aangezien werkgevers steeds vaker...
  • napo golden
    napo golden
    Arbeidsongevallen

    Napo over 7 gouden regels voor een gezonde en ongevalvrije werkplek

    In 7 korte animatiefilmpjes stellen Napo en zijn collega's op luchthartige wijze de gouden regels voor. De regels raken alle geledingen van een organisatie: van het engagement van het management tot verbetering van de werknemerskwalificaties en het investeren in mensen...
  • Seed
    Seed
    Externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) / Preventieadviseur

    SEED-Connect: digitale wegwijzer naar arbeidsarts en psycholoog

    Een nieuw digitaal platform “SEED-Connect” maakt het voor iedereen mogelijk om gemakkelijk op te zoeken welke preventieadviseur-arbeidsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten men kan contacteren bij problemen gerelateerd aan het werk.
  • telewerk
    telewerk

    Vias institute en de FOD Mobiliteit beantwoorden al uw vragen over telewerken

    Vias institute en de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD Mobiliteit) geven zoveel mogelijk antwoorden op uw vragen over het principe van telewerken. Daarnaast bieden ze ook een aantal praktische hulpmiddelen.

Nieuws en evenementen

  • 2019-06-14_12_48_58-nar-cnt.png
    NAR
    14.06.2019

    Subsidies voor pilootprojecten voor de primaire preventie van burn-out

    Tussen 1 juni en 31 juli 2019 kunnen werkgevers uit de privésector of paritaire comités een subsidieaanvraag indienen voor pilootprojecten rond...
  • sante.png
    12.06.2019

    Nieuwe regels voor periodiek gezondheidstoezicht

    In het Belgisch Staatsblad van 11 juni 2019 werd het koninklijk besluit van 14 mei 2019 gepubliceerd. Dat KB wijzigt de codex over het welzijn op het...
  • 2019-06-06_15_23_10-reach-reach-symbol_183x183.png
    reach
    06.06.2019

    Op de blog: veiligheid van twee op de drie chemische stoffen niet gegarandeerd

    Met de strenge regels van de REACH-verordening wilde de Europese Unie de veiligheid van chemische stoffen garanderen. Maar in twee op de drie...