Identificatie van de arbeidsarts

Hoe kan ik of mijn patiënt contact opnemen met de arbeidsarts?

Als behandelend arts kan u, mits toestemming van de patiënt, contact opnemen met de arbeidsarts.

Contacteer de arbeidsarts van uw patiënt:

  • Door de patiënt te vragen wie de arbeidsarts binnen de onderneming is.

    De patiënt kan de naam van de arbeidsarts en diens contactgegevens terugvinden onderaan op het formulier gezondheidsbeoordeling. Dat is het document dat de patiënt van de arbeidsarts krijgt tijdens het medische onderzoek.

    De patiënt kan de naam en contactgegevens van de arbeidsarts navragen op de personeelsdienst van zijn bedrijf.

    De patiënt kan de naam en contactgegevens van de arbeidsarts vaak ook terugvinden op het intranet van zijn bedrijf of in het arbeidsreglement.

  • Als u de naam van de arbeidsarts kent:

    Op de website van de Orde der Artsen kunnen contactgegevens van artsen gezocht worden volgens specialisme. Let wel, deze lijst is niet altijd up-to-date. 

  • Als u de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk of Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk, kent waar de arbeidsarts tewerkgesteld is, dan kan u daar diens contactgegevens navragen.

Meer informatie

Op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg in de module Erkenningen - Meldingen > Erkenning: Externe Diensten voor Preventie en Bescherming op het werk

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Ergonomie / Risicoanalyse

    Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

    De beroepsvereniging voor ergonomie VerV heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uit ziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn.
  • COVID-19

    Kunnen diagnostische antigeentesten de overdracht van COVID-19 op het werk helpen beheersen?

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft de krachten gebundeld met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) om het gebruik van diagnostische antigeensneltesten voor SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, in werksituaties te...
  • Basiseisen (arbeidsplaatsen) / COVID-19

    Ventilatie en binnenluchtkwaliteit in het kader van COVID-19

    De Taskforce Ventilatie van het coronacommissariaat heeft aanbevelingen voor ventilatie en binnenluchtkwaliteit opgesteld en een document over de keuze en het gebruik van CO2-meters in de context van COVID-19.

Nieuws en evenementen

  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 15.06.2021

    Leven, werken en COVID-19: geestelijke gezondheid en vertrouwen afgenomen in 2e pandemiejaar

    In februari en maart 2021 heeft de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) de derde ronde gehouden van...
  • 02.06.2021

    Eurofound jaarboek 2020 “Leven en werken in Europa”

    Het jaarboek “Living and working in Europe 2020” (Leven en werken in Europa 2020) biedt een momentopname van hoe de COVID-19 lockdownmaatregelen de...