Contact met de preventieadviseur psychosociale aspecten

Wat kan ik, behandelend arts, doen als mijn patiënt geconfronteerd wordt met psychosociale problemen (stress, burn-out, pesten, ongewenste intimiteiten, geweld op het werk)?

In de bestrijding van psychosociale problemen, kan u:

1. Uw patiënt aanmoedigen om contact op te nemen met:

  • De arbeidsarts

    Uw patiënt kan een afspraak vragen met de arbeidsarts. Een dergelijke ‘spontane raadpleging’ kan zonder medeweten van de werkgever als de patiënt dat wenst.

  • De vertrouwenspersoon van het bedrijf

    Hij is het eerste aanspreekpunt in geval van relationele moeilijkheden op het werk (conflicten, pesterijen, ongewenst gedrag). De vertrouwenspersoon luistert in alle vertrouwen naar de werknemer en is gebonden aan het beroepsgeheim. Hij geeft raad en zoekt samen naar een oplossing. De vertrouwenspersoon kan een verzoening organiseren of een informele procedure, zoals voorzien in de wet, opstarten.

Al deze personen zijn  gebonden aan het beroepsgeheim.

Contact met de arbeidsarts, de preventieadviseur psychosociale aspecten of de vertrouwenspersoon kan door contact op te nemen met de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPBW) of Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPBW).

2. Uw patiënt verwijzen naar de website ‘Voel je goed op het werk

3. Indien de patiënt hiervoor toestemming geeft, zelf contact opnemen met de arbeidsarts. Hij zal overleggen met de preventieadviseur psychosociale aspecten. Deze beide personen zijn gebonden aan het beroepsgeheim. 

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Telewerk / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Veilig en gezond telewerken

    Zelfs nu werknemers vaker naar kantoor terugkeren, lijkt telewerk een steeds belangrijkere plaats in het werkleven in te nemen. Werknemers zullen naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst vaker van thuis uit werken, sommigen zelfs voltijds. Daarom is het essentieel dat telewerkers de juiste...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Blijf in beweging: omgaan met zittend werk om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen

    Langdurig staan of zitten op de werkplek komt erg veel voor, maar is slecht voor de gezondheid van werknemers. Wat kunnen werkgevers doen om de risico’s daarvan te beheersen?
  • Arbeidsplaatsen / COVID-19

    Ventilatie tijdens de coronacrisis: informatievideo en sensibiliseringsfilmpje

    Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat. Het helpt vooral om de overdracht van virussen, zoals het coronavirus, te beperken.

Nieuws en evenementen

  • 25.11.2021

    Rapport van Eurofound over digitalisering op de werkvloer

    Het nieuwe rapport van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) onderzoekt de impact van digitale...
  • 23.11.2021

    Op de blog: federaal actieplan ter promotie van de fiets

    De federale regering heeft voor de periode 2021-2024 een actieplan opgesteld ter promotie van de fiets als milieuvriendelijke, efficiënte, zuinige en...
  • 22.11.2021

    Federale informatie- en sensibiliseringscampagne over mentaal welzijn op het werk

    Op 22 november 2021 heeft de federale overheid een informatie- en sensibiliseringscampagne gelanceerd om het onderwerp van mentaal welzijn op het...