Rol van de arbeidsarts

Hoe kan de arbeidsarts helpen indien mijn patiënt op het werk geconfronteerd wordt met stress, pesten, ongewenste intimiteiten, dreigende burn-out, …?

De arbeidsarts kan op individueel niveau met de patiënt in overleg gaan en eventueel ook met u overleggen om samen naar oplossingen te zoeken. Zo kunnen maatregelen voor aanpassing van de werkposten bekeken worden als de gezondheidstoestand is aangetast wegens een blootstelling aan psychosociale risico’s op het werk. Verder kan de arbeidsarts de vertrouwenspersoon van het bedrijf en/of de preventieadviseur psychosociale aspecten inschakelen. Deze laatsten zijn experten in psychosociale problemen.

De arbeidsarts kan verder psychosociale klachten registreren. Collectieve data, bijvoorbeeld van het aantal psychosociale problemen binnen een bedrijf, kunnen anoniem voorgesteld worden aan het Comité voor preventie en bescherming op het werk zodat er structurele maatregelen komen.

Ter voorbereiding van een contact met de arbeidsarts: vraag uw patiënt

  • Om de feiten gedetailleerd bij te houden en bijvoorbeeld te registreren in een dagboek/agenda
  • Welke acties hij zelf al ondernomen heeft om het probleem op te lossen (HR, vertrouwenspersoon, vakbond, …)

Let op: wees omzichtig met de terminologie ‘pesten, ongewenste intimiteiten’ enz, … u hoort van uw patiënt slechts één facet van een wellicht complex verhaal.

Meer informatie

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Ergonomie / Risicoanalyse

    Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

    De beroepsvereniging voor ergonomie VerV heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uit ziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn.
  • COVID-19

    Kunnen diagnostische antigeentesten de overdracht van COVID-19 op het werk helpen beheersen?

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft de krachten gebundeld met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) om het gebruik van diagnostische antigeensneltesten voor SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, in werksituaties te...
  • Basiseisen (arbeidsplaatsen) / COVID-19

    Ventilatie en binnenluchtkwaliteit in het kader van COVID-19

    De Taskforce Ventilatie van het coronacommissariaat heeft aanbevelingen voor ventilatie en binnenluchtkwaliteit opgesteld en een document over de keuze en het gebruik van CO2-meters in de context van COVID-19.

Nieuws en evenementen

  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 02.06.2021

    Eurofound jaarboek 2020 “Leven en werken in Europa”

    Het jaarboek “Living and working in Europe 2020” (Leven en werken in Europa 2020) biedt een momentopname van hoe de COVID-19 lockdownmaatregelen de...
  • 28.05.2021

    Op de blog: welzijnsadviezen voor de bouw

    De dienstverlenende organisatie van en voor de bouwsector “Constructiv” heeft enkele van zijn documenten herwerkt, naar meer talen vertaald en er een...