Als mijn patiënt arbeidsongeschikt is, hoe kan de arbeidsarts dan bijdragen aan een geslaagde werkhervatting?

De arbeidsarts is een belangrijke speler waarop u een beroep kunt doen als u de werkhervatting van uw patiënt overweegt, hoelang de arbeidsongeschiktheid ook duurt.

Als adviseur van de werkgever maar ook van uw patiënt kan de arbeidsarts antwoorden op de volgende vragen:

  1. Kan de werknemer zijn werk voltijds of deeltijds hervatten?
  2. Kan de werkhervatting gebeuren op zijn gebruikelijke werkpost en, zo ja, moet men deze werkpost aanpassen (terbeschikkingstelling van hulpmiddelen voor de hantering van goederen, …) en/of moet men de gebruikelijke taken bijsturen (bv. bepaalde machines niet gebruiken, …).
  3. Is het beter om de patiënt een andere werkpost te geven (overplaatsing)?
  4. Moet deze overplaatsing tijdelijk of blijvend zijn?
  5. Moet deze overplaatsing plaatsvinden met of zonder aanpassing(en)?

Om deze vragen te kunnen beantwoorden, moet men overleggen met de werkgever of de hiërarchische verantwoordelijke. En dat vraagt tijd. De werkhervatting na een langdurige afwezigheid moet worden voorbereid om de kansen op een nieuwe arbeidsongeschiktheid na enkele dagen (soms al na één dag!) te verkleinen.

Als u denkt dat de medische situatie van uw patiënt moeilijkheden zou kunnen veroorzaken bij de werkhervatting, is het aanbevolen om een ‘bezoek voorafgaand aan de werkhervatting’ aan te vragen bij de arbeidsarts. Dit bezoek vindt plaats tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid. Adviseer uw patiënt dus om een afspraak te maken bij de arbeidsarts en bezorg hem de nuttige documenten (gezondheidstoestand, geneesmiddelen, gewenste aanpassing(en), ...) waarmee de arbeidsarts de werkhervatting optimaal kan voorbereiden.