Adviserend arts, controlearts en arbeidsarts

Wat is het verschil tussen de adviserend arts, de controlearts en de arbeidsarts?

De arbeidsarts gaat preventief na hoe het met de gezondheid en het welzijn van werknemers staat. Hij neemt zijn beslissingen onafhankelijk van de werkgever. De arbeidsarts (zowel interne als externe) werken in volledige onafhankelijkheid (volgens de ethische code voor arbeidsartsen aangenomen door ICOH).

De arbeidsarts heeft een taak in arbeidsongeschiktheid maar hij mag nooit controleren of een werknemer al dan niet rechtmatig afwezig is. Hij zal nooit een huisbezoek doen. Dit kan uitsluitend binnen de opdracht van de controlearts.

De controlearts krijgt van de werkgever de opdracht te controleren of een werknemer echt arbeidsongeschikt is door ziekte of een ongeval en of de werknemer dus gewettigd afwezig is van het werk. Hij mag de werknemer gedurende de hele periode van de arbeidsongeschiktheid controleren, niet alleen tijdens de periode van het gewaarborgd loon. De werkgever zal echter vooral kort verzuim laten controleren, omdat hij voor die periode zelf het loon van de werknemer moet doorbetalen.

De adviserend arts van het ziekenfonds treedt op namens het RIZIV (Rijksdienst voor Ziekte en Invaliditeit). Hij heeft o.a. als opdracht het beoordelen en nagaan of iemand recht heeft op een ziekte-uitkering van het RIZIV. Wanneer de adviserend arts de ziekteaangifte weigert, kan in beroep gegaan worden tegen deze beslissing. Dit kan via de arbeidsrechtbank van de woonplaats van de werknemer. In beroep kan gegaan worden tot 3 maanden nadat de beslissing werd genomen. De adviserend arts heeft ook een adviserende functie. Hij kan de werknemer bijvoorbeeld aanraden het werk progressief te hervatten of een herscholing te volgen waardoor de werknemer een andere job zou kunnen uitoefenen. Indien er een deeltijdse werkhervatting aangewezen is, is toestemming van de adviserend arts nodig. Deze toestemming is maar geldig indien de patiënt zijn vraag tot de mutualiteiten richt tenminste 24 uur voor de effectieve aanvangsdatum van de deeltijdse werkhervatting. De adviserend arts heeft een maximumtermijn van 30 werkdagen, te tellen vanaf de werkhervatting, om zijn schriftelijke toestemming te bezorgen of te weigeren.

Respectievelijke rollen van deze drie artsen

 

Arbeidsarts

Adviserend arts van het ziekenfonds

Controlearts

Werkgever

Behoort tot de dienst preventie en bescherming op het werk (intern en/of extern) waarbij de werkgever aangesloten is.

Werkt voor een ziekenfonds en neemt contact op met de meeste werknemers die langer dan de periode van het gewaarborgde loon (> twee of vier weken) arbeidsongeschikt zijn.

Wordt betaald door de werkgever van de te controleren werknemer.

Taken

Evalueert de geschiktheid van de werknemer om zijn gebruikelijke taken uit te voeren bij hervatting van het werk.
Onderzoekt de werknemers als ze blootstaan aan beroepsrisico’s.

Evalueert de toestand van arbeidsongeschiktheid van de afwezige werknemer (verifieert het verlies van minstens 2/3 van zijn verdienvermogen).

Controleert het bestaan van de arbeidsongeschiktheid van de werknemer, net als de duur ervan tijdens de periode van gewaarborgd inkomen.

Onderzoeksmethode

Consultatie in medische centra, in het bedrijf zelf of in een medische bus.

Consultatie in de kantoren van het ziekenfonds.

Consultatie thuis bij de patiënt. Indien hij afwezig is, oproep om naar de dokterspraktijk te komen.

Niet akkoord met de genomen beslissing?

Regionale directie toezicht op het welzijn

Lokale arbeidsrechtbank

Arts-scheidsrechter

Meer informatie

Meer informatie op de website van het RIZIV in de rubriek Arbeidsongeschiktheid > Werknemers en werklozen > Tijdens uw arbeidsongeschiktheid werk doen dat aan uw gezondheid is aangepast 

Meer informatie over de rollen van de verschillende artsen in de rubriek Terug aan het werk > Rollen van de verschillende artsen 

In de praktijk

  • affiche
    affiche
    Tijdelijke of mobiele bouwplaatsen / Rollen en verantwoordelijkheden
    Bouw

    Veilig en gezond samenwerken in de bouw: poster met overzicht van de belangrijkste betrokken partijen

    Een werkgever in de bouw moet met heel wat partijen samenwerken. Het is hierin niet altijd voor iedereen duidelijk wie wat moet doen met betrekking tot veiligheid en gezondheid op het werk. Daarom werkte de dienstverlenende organisatie ‘Constructiv’ van en voor de bouwsector, samen met de...
  • videocursus
    videocursus
    Ergonomie

    Videocursus over ergonomie op kantoor

    Op kantoor is beeldschermwerk wijdverspreid. Langdurig werken in een belastende houding kan leiden tot musculoskeletale aandoeningen. Dat komt meestal omdat ergonomische principes niet gevolgd worden. Deze videocursus legt uit wat werknemers kunnen doen om de werkplek aan te passen en het...
  • ergoscan
    ergoscan
    Ergonomie / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Ergoscan® in uw bedrijf

    Tijdens een bezoek aan uw onderneming voert een ergonoom van Prevent observaties uit en voert hij/zij gesprekken met operators en leidinggevenden. U ontvangt feedback die u inzicht geeft in de ergonomiegerelateerde problemen op korte en lange termijn en hoe u deze kan aanpakken.
  • oira horeca
    oira horeca
    OIRA / Risicoanalyse
    Verschaffen accommodatie en maaltijden

    OiRA-tool voor horeca

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft een nieuwe OiRA-tool voor de horecasector voorgesteld. De inhoud van deze online tool voor de risicoanalyse in kleine bedrijven (hotels, restaurants en cafés) werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de...
  • napo
    napo
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo

    Een nieuwe online toolkit met Napo animatiefilmpjes is bedoeld om mensen bewust te maken van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en hun advies daarover te geven. De toolkit bevat 14 verschillende activiteiten waarmee men binnen organisaties groepsgesprekken kan stimuleren met eigen personeel en...

Nieuws en evenementen

  • rusthuis
    rusthuis
    18.02.2020

    Op de blog: hoge werkdruk in rusthuizen

    In de rusthuizen lijdt bijna de helft van het personeel onder de hoge werkdruk. Bovendien vindt één op de twee z'n werk emotioneel belastend...
  • filmprijs ‘Gezonde werkplekken’ 2020
    filmprijs ‘Gezonde werkplekken’ 2020
    14.02.2020

    Oproep voor inzendingen voor de filmprijs ‘Gezonde werkplekken’ 2020

    Dit jaar reikt het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) de filmprijs ‘Gezonde werkplekken’ uit in samenwerking met...
  • AFA
    AFA
    05.02.2020

    Op de blog: nieuwe website van het Asbestfonds

    Het Asbestfonds (AFA) heeft een nieuwe website gelanceerd. Het AFA informeert over de gevaren van asbest en hoe hiermee om te gaan. Het vergoedt en...