Taken van de arbeidsarts

Wat zijn de taken van de arbeidsarts?

De arbeidsarts is een arts gespecialiseerd in ‘occupational health’ ofwel de relatie tussen gezondheid en werk.

Hij ijvert voor compatibiliteit tussen de arbeidsvereisten (fysiek en mentaal) op de werkplaats en de arbeidsmogelijkheden van de patiënt. Enkele voorbeelden van taken van de arbeidsarts:

  • Hij helpt bij het voorkomen van arbeidsongevallen en beroepsziekten, en bij het voorkomen van werkproblemen zoals stress en burn-out.
  • Hij doet aanbevelingen om de werkpost aan te passen zodat rekening gehouden wordt met de gezondheidsbeperkingen van de werknemer.
  • Hij zorgt ervoor dat zwangere werkneemsters in veilige omstandigheden kunnen verder werken.
  • Hij zorgt dat werknemers gevaccineerd worden: vaccinaties bij werknemers met een bestaand beroepsrisico (verplichte vaccinaties) en additionele niet-verplichte vaccinaties die los staan van bestaande beroepsrisico’s (bijvoorbeeld tegen griep bij ziekenhuispersoneel).

Hij adviseert om de gezondheid en het welzijn van werknemers te vrijwaren en te bevorderen. Zijn taak is voornamelijk preventief. Daarom wordt hij ook “preventieadviseur-arbeidsarts” genoemd.

De arbeidsarts werkt soms voor een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) maar meestal voor een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW).

Daarnaast bezoekt de arbeidsarts op regelmatige basis de werkplek. Zo houdt hij contact met leidinggevende, HRM en directie en kent hij de werkelijke arbeidsomstandigheden.

Concept inzake gezondheid op de werkplek

De arbeidsarts werkt in een multidisciplinair team. Zijn collega’s preventieadviseurs zijn bedrijfsverpleegkundigen, veiligheidsingenieurs, ergonomen, arbeidspsychologen, arbeidshygiënisten,….

De best gekende taak van de arbeidsarts is het gezondheidstoezicht, dat bestaat uit medische onderzoeken waarbij de arbeidsarts onder andere nagaat of de werknemer medisch voldoende geschikt is om zijn job uit te voeren. De doelstellingen van het gezondheidstoezicht staan beschreven in titel 4 van boek I van de codex over het welzijn op het werk. Het gezondheidstoezicht is periodiek (éénmaal per jaar, tenzij een andere periodiciteit 3- of 5-jaarlijks is voorzien bv. bij werknemers die manueel lasten moeten hanteren) of na ziekte, bij zwangerschap of bij aanwerving.

De arbeidsarts heeft een rol in het comité voor preventie en bescherming op het werk of in het Basisoverlegcomité in de openbare sector.

Meer informatie

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Arbeidsplaatsen / COVID-19

    Ventilatie tijdens de coronacrisis: informatievideo en sensibiliseringsfilmpje

    Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat. Het helpt vooral om de overdracht van virussen, zoals het coronavirus, te beperken.
  • Asbest

    Het opstellen van een asbestinventaris ter bescherming van de werknemer

    Het opstellen van een inventaris van alles wat asbest bevat in een bedrijf is een cruciaal onderdeel van de bescherming van werknemers. Hoewel dit een wettelijke verplichting is, beschikt een belangrijk deel van de ondernemingen en instellingen nog steeds niet over een asbestinventaris.
  • COVID-19 / Terug aan het werk

    COVID-19 en long covid: stapsgewijze re-integratiegids voor managers en werknemers

    In twee nieuwe gidsen van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) worden de uitdagingen toegelicht waar terugkerende werknemers mee te maken krijgen nadat ze COVID-19 hebben opgelopen, of het nu gaat om de acute ziekte of om symptomen op langere termijn, ook wel...

Nieuws en evenementen

  • logo_25jaarwelzijnswet_backgroundlb-01.png
    25 jaar welzijnswet
    04.08.2021

    De wet welzijn op het werk viert haar 25-jarig bestaan

    De wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk viert haar 25-jarig bestaan. Deze wet vormt,...
  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 21.09.2021

    Zittend werk: richtsnoeren en hulpmiddelen

    Een speciale rubriek op de campagnewebsite “Gezond werk: verlicht de last!” van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU...