Taken van de arbeidsarts

Wat zijn de taken van de arbeidsarts?

De arbeidsarts is een arts gespecialiseerd in ‘occupational health’ ofwel de relatie tussen gezondheid en werk.

Hij ijvert voor compatibiliteit tussen de arbeidsvereisten (fysiek en mentaal) op de werkplaats en de arbeidsmogelijkheden van de patiënt. Enkele voorbeelden van taken van de arbeidsarts:

  • Hij helpt bij het voorkomen van arbeidsongevallen en beroepsziekten, en bij het voorkomen van werkproblemen zoals stress en burn-out.
  • Hij doet aanbevelingen om de werkpost aan te passen zodat rekening gehouden wordt met de gezondheidsbeperkingen van de werknemer.
  • Hij zorgt ervoor dat zwangere werkneemsters in veilige omstandigheden kunnen verder werken.
  • Hij zorgt dat werknemers gevaccineerd worden: vaccinaties bij werknemers met een bestaand beroepsrisico (verplichte vaccinaties) en additionele niet-verplichte vaccinaties die los staan van bestaande beroepsrisico’s (bijvoorbeeld tegen griep bij ziekenhuispersoneel).

Hij adviseert om de gezondheid en het welzijn van werknemers te vrijwaren en te bevorderen. Zijn taak is voornamelijk preventief. Daarom wordt hij ook “preventieadviseur-arbeidsarts” genoemd.

De arbeidsarts werkt soms voor een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) maar meestal voor een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW).

Daarnaast bezoekt de arbeidsarts op regelmatige basis de werkplek. Zo houdt hij contact met leidinggevende, HRM en directie en kent hij de werkelijke arbeidsomstandigheden.

Concept inzake gezondheid op de werkplek

De arbeidsarts werkt in een multidisciplinair team. Zijn collega’s preventieadviseurs zijn bedrijfsverpleegkundigen, veiligheidsingenieurs, ergonomen, arbeidspsychologen, arbeidshygiënisten,….

De best gekende taak van de arbeidsarts is het gezondheidstoezicht, dat bestaat uit medische onderzoeken waarbij de arbeidsarts onder andere nagaat of de werknemer medisch voldoende geschikt is om zijn job uit te voeren. De doelstellingen van het gezondheidstoezicht staan beschreven in titel 4 van boek I van de codex over het welzijn op het werk. Het gezondheidstoezicht is periodiek (éénmaal per jaar, tenzij een andere periodiciteit 3- of 5-jaarlijks is voorzien bv. bij werknemers die manueel lasten moeten hanteren) of na ziekte, bij zwangerschap of bij aanwerving.

De arbeidsarts heeft een rol in het comité voor preventie en bescherming op het werk of in het Basisoverlegcomité in de openbare sector.

Meer informatie

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • COVID-19 / Terug aan het werk

    COVID-19 en long covid: stapsgewijze re-integratiegids voor managers en werknemers

    In twee nieuwe gidsen van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) worden de uitdagingen toegelicht waar terugkerende werknemers mee te maken krijgen nadat ze COVID-19 hebben opgelopen, of het nu gaat om de acute ziekte of om symptomen op langere termijn, ook wel...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Een korte handleiding om actief te blijven bewegen op het werk

    We moeten minder zitten en meer bewegen op de werkplek om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen. In het nieuwe informatieblad van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) wordt uitgelegd hoe men meer in beweging kan komen tijdens het uitvoeren van...
  • KMO

    Heldere en handige gids over welzijn op het werk

    Om het welzijn op het werk te verbeteren in de praktijk, stelt de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg graag een nieuwe gids voor: “Welzijn op het werk: helder, handig!”.

Nieuws en evenementen

  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 28.07.2021

    Land- en bosbouw: wat betekent de klimaatverandering voor de veiligheid en gezondheid van werknemers?

    De land- en bosbouwsector wordt hard getroffen door de klimaatverandering. In een nieuwe beleidsnota van het Europees Agentschap voor veiligheid en...
  • 27.07.2021

    Op de blog: arbeidsomstandigheden bij artsen-specialisten in opleiding

    Uit diverse bevragingen blijkt dat de arbeidsomstandigheden bij artsen-specialisten in opleiding nogal precair zijn en dit ondanks de wet van 12...