Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

In principe moet elke werkgever zijn eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk hebben. Per uitzondering mogen verscheidene werkgevers aan de administratie de toestemming vragen om een interne dienst op te richten die gemeenschappelijk is.

Dit kan enkel onder bepaalde voorwaarden gebeuren. Er moet vooral een juridsiche, economische of geografische of technische band bestaan tussen de betrokken werkgevers.

De gemeenschappelijke interne dienst moet eveneens voordelen omvatten ten opzichte van de individuele interne dienst. De meerwaarde van de gemeenschappelijke interne dienst moet worden gemeten door:

  • de aanwezigheid van een groter aantal preventieadviseurs;
  • meer aanwezige disciplines in de gemeenschappelijke interne dienst (bijvoorbeeld aanwezigheid van een preventieadviseur psychosociale aspecten of van een departement dat instaat voor het medisch toezicht);
  • preventieadviseurs met een hoger opleidingsniveau;
  • meer tijd te besteden aan preventietaken;
  • meer middelen ter beschikking te stellen voor van de interne dienst.

De Comités voor preventie en bescherming op het werk van elke werkgever moeten worden geraadpleegd: zij moeten hun advies geven over de oprichting van een dergelijke dienst en eveneens over de duur van de prestaties van de preventieadviseurs

Zodra deze voorwaarden zijn voldaan en er voorzien is in de organisatie van een gemeenschappelijke interne dienst, kan een aanvraag worden ingediend bij de Algemene Directie Humanisering van de arbeid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, door middel van een formulier waarvan zich een model bevindt op de site van de FOD, in de rubriek Thema's > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk > Procedures en formulieren.

Als de aanvraag volledig is, wordt zij verzonden naar de Algemene Directie van het Toezicht op het welzijn op het werk voor onderzoek en advies.  In geval van gunstig advies, maakt de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid een ontwerp van besluit op dat de toestemming geeft, bestemd voor de Minister die in fine beslist om al dan niet de toestemming te geven.

Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 2 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie hierover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren >  Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • asbest
    asbest
    Asbest
    Bouw

    Leidraad en charter voor dakwerkers over veilig werken met asbest

    Dakwerkers kunnen in aanraking komen met asbesthoudende dak- en gevelbekledingen. Onder bepaalde voorwaarden mogen dakwerkers een asbestdak of -gevel zelf wegnemen, maar het veilig verwijderen is niet zo eenvoudig. De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) stelde daarom samen met de...
  • conversation starters
    conversation starters
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    “Conversation starters” voor gesprekken op de werkvloer over aandoeningen aan het bewegingsapparaat

    De “conversation starters” van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) is een hulpmiddel voor gesprekken op de werkvloer over aandoeningen aan het bewegingsapparaat. Dat instrument kan worden gebruikt om groepsgesprekken op de werkvloer of tijdens trainingen te...
  • werkpostfiche
    werkpostfiche
    Uitzendarbeid
    Ter beschikkingstelling / Interim

    Een geoptimaliseerd model van de werkpostfiche bij uitzendarbeid

    De werkpostfiche is een essentieel communicatiemiddel om de uitwisseling van informatie tussen de gebruiker, het uitzendbureau en de uitzendkracht te waarborgen. Om het gebruik ervan te vergemakkelijken en te optimaliseren, heeft de centrale preventiedienst voor de sector van de uitzendarbeid ‘...
  • steigers
    steigers
    Werken op hoogte
    Bouw

    Code van goede praktijk voor steigers

    Constructiv heeft in 2017 in samenwerking met de werkgevers- en werknemersorganisaties van de bouwsector, de Vereniging van Stellingbouw Bedrijven België, de koepelorganisatie van de dienstverlenende organisaties uit de elektrotechnische sector en de nationale beroepsvereniging van...
  • risktrainer
    risktrainer

    Risktrainer voor schoonheidsspecialisten

    Twee beroepsverenigingen voor schoonheidsspecialisten, nl. de Beroepsvereniging voor Bio-esthetiek en Kosmetologie (BESKO) en de Nationale Unie der Belgische Estheticiennes (NUBE) hebben de risktrainer als publicatie uitgegeven.

Nieuws en evenementen

  • exoskeleton
    exoskeleton
    03.10.2019

    De invloed van exoskeletten en sociale innovatie op veiligheid en gezondheid op het werk

    In 2 discussienota’s van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) wordt er onderzocht hoe nieuwe ontwikkelingen op...
  • Practice award
    Practice award
    01.10.2019

    Eusebio Rial-González Innovation & Practice Award

    Ter ere van dr. Eusebio Rial-González, één van de oprichters van de "European Academy of Occupational Health Psychology” (EAOHP), lanceerde de...
  • pesten op het werk
    pesten op het werk
    30.09.2019

    Cyberpesten op het werk

    Uit een studie van KU Leuven en de externe dienst voor bescherming en preventie op het werk IDEWE blijkt dat bijna 1 op de 10 werknemers (9%) zich...