Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

In principe moet elke werkgever zijn eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk hebben. Per uitzondering mogen verscheidene werkgevers aan de administratie de toestemming vragen om een interne dienst op te richten die gemeenschappelijk is.

Dit kan enkel onder bepaalde voorwaarden gebeuren. Er moet vooral een juridsiche, economische of geografische of technische band bestaan tussen de betrokken werkgevers.

De gemeenschappelijke interne dienst moet eveneens voordelen omvatten ten opzichte van de individuele interne dienst. De meerwaarde van de gemeenschappelijke interne dienst moet worden gemeten door:

  • de aanwezigheid van een groter aantal preventieadviseurs;
  • meer aanwezige disciplines in de gemeenschappelijke interne dienst (bijvoorbeeld aanwezigheid van een preventieadviseur psychosociale aspecten of van een departement dat instaat voor het medisch toezicht);
  • preventieadviseurs met een hoger opleidingsniveau;
  • meer tijd te besteden aan preventietaken;
  • meer middelen ter beschikking te stellen voor van de interne dienst.

De Comités voor preventie en bescherming op het werk van elke werkgever moeten worden geraadpleegd: zij moeten hun advies geven over de oprichting van een dergelijke dienst en eveneens over de duur van de prestaties van de preventieadviseurs

Zodra deze voorwaarden zijn voldaan en er voorzien is in de organisatie van een gemeenschappelijke interne dienst, kan een aanvraag worden ingediend bij de Algemene Directie Humanisering van de arbeid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, door middel van een formulier waarvan zich een model bevindt op de site van de FOD, in de rubriek Thema's > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk > Procedures en formulieren.

Als de aanvraag volledig is, wordt zij verzonden naar de Algemene Directie van het Toezicht op het welzijn op het werk voor onderzoek en advies.  In geval van gunstig advies, maakt de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid een ontwerp van besluit op dat de toestemming geeft, bestemd voor de Minister die in fine beslist om al dan niet de toestemming te geven.

Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 2 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie hierover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren >  Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • videocursus
    videocursus
    Ergonomie

    Videocursus over ergonomie op kantoor

    Op kantoor is beeldschermwerk wijdverspreid. Langdurig werken in een belastende houding kan leiden tot musculoskeletale aandoeningen. Dat komt meestal omdat ergonomische principes niet gevolgd worden. Deze videocursus legt uit wat werknemers kunnen doen om de werkplek aan te passen en het...
  • ergoscan
    ergoscan
    Ergonomie / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Ergoscan® in uw bedrijf

    Tijdens een bezoek aan uw onderneming voert een ergonoom van Prevent observaties uit en voert hij/zij gesprekken met operators en leidinggevenden. U ontvangt feedback die u inzicht geeft in de ergonomiegerelateerde problemen op korte en lange termijn en hoe u deze kan aanpakken.
  • oira horeca
    oira horeca
    OIRA / Risicoanalyse
    Verschaffen accommodatie en maaltijden

    OiRA-tool voor horeca

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft een nieuwe OiRA-tool voor de horecasector voorgesteld. De inhoud van deze online tool voor de risicoanalyse in kleine bedrijven (hotels, restaurants en cafés) werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de...
  • napo
    napo
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo

    Een nieuwe online toolkit met Napo animatiefilmpjes is bedoeld om mensen bewust te maken van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en hun advies daarover te geven. De toolkit bevat 14 verschillende activiteiten waarmee men binnen organisaties groepsgesprekken kan stimuleren met eigen personeel en...
  • Werkomgeving
    Werkomgeving
    OIRA / Risicoanalyse
    Onderwijs

    Met OiRA voor een veiliger werkomgeving op school

    De Europese sociale partners voor het onderwijs, EVO en EFEE, hebben in samenwerking met het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) ten behoeve van de voor- en vroegschoolse educatie en van de middelbare scholen twee onlinetools ontwikkeld voor de beoordeling van...

Nieuws en evenementen

  • hulpverleners
    hulpverleners
    10.12.2019

    Op de blog: campagne “agressie en geweld tegen hulpverleners is NOOIT ok”

    De Ambulanciersunie, Spoed 112 en enkele andere organisaties voor hulpverlening hebben de strijd aangebonden om iedere vorm van agressie, verbaal en...
  • werk
    werk
    09.12.2019

    Op de blog: minder dan helft Vlamingen vindt zijn werk doenbaar

    Minder dan de helft van de Vlamingen (49,6 procent) zegt een 'werkbare job' te hebben. Dat blijkt uit de driejaarlijkse...
  • eurofound.png
    03.12.2019

    Eurofound werkprogramma 2020

    De raad van bestuur van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) heeft haar ambitieus werkprogramma...