Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

In principe moet elke werkgever zijn eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk hebben. Per uitzondering mogen verscheidene werkgevers aan de administratie de toestemming vragen om een interne dienst op te richten die gemeenschappelijk is.

Dit kan enkel onder bepaalde voorwaarden gebeuren. Er moet vooral een juridsiche, economische of geografische of technische band bestaan tussen de betrokken werkgevers.

De gemeenschappelijke interne dienst moet eveneens voordelen omvatten ten opzichte van de individuele interne dienst. De meerwaarde van de gemeenschappelijke interne dienst moet worden gemeten door:

  • de aanwezigheid van een groter aantal preventieadviseurs;
  • meer aanwezige disciplines in de gemeenschappelijke interne dienst (bijvoorbeeld aanwezigheid van een preventieadviseur psychosociale aspecten of van een departement dat instaat voor het medisch toezicht);
  • preventieadviseurs met een hoger opleidingsniveau;
  • meer tijd te besteden aan preventietaken;
  • meer middelen ter beschikking te stellen voor van de interne dienst.

De Comités voor preventie en bescherming op het werk van elke werkgever moeten worden geraadpleegd: zij moeten hun advies geven over de oprichting van een dergelijke dienst en eveneens over de duur van de prestaties van de preventieadviseurs

Zodra deze voorwaarden zijn voldaan en er voorzien is in de organisatie van een gemeenschappelijke interne dienst, kan een aanvraag worden ingediend bij de Algemene Directie Humanisering van de arbeid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, door middel van een formulier waarvan zich een model bevindt op de site van de FOD, in de rubriek Thema's > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk > Procedures en formulieren.

Als de aanvraag volledig is, wordt zij verzonden naar de Algemene Directie van het Toezicht op het welzijn op het werk voor onderzoek en advies.  In geval van gunstig advies, maakt de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid een ontwerp van besluit op dat de toestemming geeft, bestemd voor de Minister die in fine beslist om al dan niet de toestemming te geven.

Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 2 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie hierover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren >  Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden. De sociale partners van de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk hebben op 30 oktober 2020 een geactualiseerde versie...
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • chrodis
    chrodis

    Praktische materialen voor een inclusievere en gezondere werkvloer

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) ondersteunt Chrodis Plus, een initiatief van de Europese Unie (EU) om de werkvloer inclusiever te maken en het arbeidsvermogen van werknemers met chronische aandoeningen te vergroten.
  • oira immo
    oira immo
    OIRA / Belgisch focal point EU-OSHA
    Informatie en communicatie, financiële activiteiten en onroerend goed

    Gratis risicoanalyse-tool voor de vastgoedsector

    De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) en het Belgische Focal Point van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) lanceerden op 25 november 2020 het risicoanalyse-instrument OiRA voor de vastgoedsector.
  • oira covid
    oira covid
    COVID-19 / OIRA

    Nieuwe OiRA tool helpt bij COVID-19 risicobeheer

    Net als onder normale arbeidsomstandigheden is het identificeren en beoordelen van risico's in zowel de fysieke als de psychosociale werkomgeving het uitgangspunt voor het beheer van de veiligheid en gezondheid op het werk (welzijn op het werk) in het kader van COVID-19-maatregelen. Werkgevers...

Nieuws en evenementen

  • arbeidsarts
    arbeidsarts
    22.01.2021

    Versterkte rol voor de arbeidsarts in de strijd tegen covid-19

    Op 21 januari 2021 werd het koninklijk besluit van 5 januari 2021 betreffende de rol van de preventieadviseur-arbeidsarts bij de bestrijding tegen...
  • vleesverwerking
    vleesverwerking
    21.01.2021

    Op de blog: arbeidsomstandigheden in slachthuizen en de vleesverwerkende nijverheid

    In de coronaperiode kwamen slachthuizen in het nieuws omwille van enkele corona-uitbraken. De “European Federation of Food Agriculture and Tourism...
  • ssa
    ssa
    19.01.2021

    Ondersteuning van de gezondheid van het bewegingsapparaat op de werkplek

    In een nieuw informatieblad van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) wordt er uitgelegd wat spier- en...