Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

In principe moet elke werkgever zijn eigen interne dienst voor preventie en bescherming op het werk hebben. Per uitzondering mogen verscheidene werkgevers aan de administratie de toestemming vragen om een interne dienst op te richten die gemeenschappelijk is.

Dit kan enkel onder bepaalde voorwaarden gebeuren. Er moet vooral een juridsiche, economische of geografische of technische band bestaan tussen de betrokken werkgevers.

De gemeenschappelijke interne dienst moet eveneens voordelen omvatten ten opzichte van de individuele interne dienst. De meerwaarde van de gemeenschappelijke interne dienst moet worden gemeten door:

  • de aanwezigheid van een groter aantal preventieadviseurs;
  • meer aanwezige disciplines in de gemeenschappelijke interne dienst (bijvoorbeeld aanwezigheid van een preventieadviseur psychosociale aspecten of van een departement dat instaat voor het medisch toezicht);
  • preventieadviseurs met een hoger opleidingsniveau;
  • meer tijd te besteden aan preventietaken;
  • meer middelen ter beschikking te stellen voor van de interne dienst.

De Comités voor preventie en bescherming op het werk van elke werkgever moeten worden geraadpleegd: zij moeten hun advies geven over de oprichting van een dergelijke dienst en eveneens over de duur van de prestaties van de preventieadviseurs

Zodra deze voorwaarden zijn voldaan en er voorzien is in de organisatie van een gemeenschappelijke interne dienst, kan een aanvraag worden ingediend bij de Algemene Directie Humanisering van de arbeid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, door middel van een formulier waarvan zich een model bevindt op de site van de FOD, in de rubriek Thema's > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk > Procedures en formulieren.

Als de aanvraag volledig is, wordt zij verzonden naar de Algemene Directie van het Toezicht op het welzijn op het werk voor onderzoek en advies.  In geval van gunstig advies, maakt de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid een ontwerp van besluit op dat de toestemming geeft, bestemd voor de Minister die in fine beslist om al dan niet de toestemming te geven.

Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 2 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie hierover en de reglementaire teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren >  Gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • napo
    napo
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo

    Een nieuwe online toolkit met Napo animatiefilmpjes is bedoeld om mensen bewust te maken van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en hun advies daarover te geven. De toolkit bevat 14 verschillende activiteiten waarmee men binnen organisaties groepsgesprekken kan stimuleren met eigen personeel en...
  • Werkomgeving
    Werkomgeving
    OIRA / Risicoanalyse
    Onderwijs

    Met OiRA voor een veiliger werkomgeving op school

    De Europese sociale partners voor het onderwijs, EVO en EFEE, hebben in samenwerking met het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) ten behoeve van de voor- en vroegschoolse educatie en van de middelbare scholen twee onlinetools ontwikkeld voor de beoordeling van...
  • Telewerk
    Telewerk
    Ergonomie

    Ergonomie en telewerken

    De Vlaamse Ergonomie Vereniging (VerV) lanceerde op 19 september 2019 haar praktijkrichtlijn over ergonomie en telewerken: “Telewerk is ook beeldschermwerk. Ergonomie thuis is een gedeelde verantwoordelijkheid.”
  • oira autobus
    oira autobus
    OIRA / Risicoanalyse
    Vervoer en opslag

    Gratis risicoanalyse-tool voor de autocar en autobus sector

    De nieuwe OiRA tool voor de sector van autocar en autobus werd op 9 oktober 2019 voorgesteld. Met de gratis OiRA software, dat staat voor “Online interactive Risk Assessment”, kan men in kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s) risicoanalyses op een eenvoudige en kosteneffectieve manier...
  • asbest
    asbest
    Asbest
    Bouw

    Leidraad en charter voor dakwerkers over veilig werken met asbest

    Dakwerkers kunnen in aanraking komen met asbesthoudende dak- en gevelbekledingen. Onder bepaalde voorwaarden mogen dakwerkers een asbestdak of -gevel zelf wegnemen, maar het veilig verwijderen is niet zo eenvoudig. De Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM) stelde daarom samen met de...

Nieuws en evenementen

  • Fedris
    Fedris
    12.11.2019

    Cijfers arbeidsongevallen 2018

    Uit het jaarrapport van het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico’s (Fedris) blijkt dat voor het derde jaar op rij het aantal arbeidsongevallen is...
  • Liantis award
    Liantis award
    06.11.2019

    Winnaars Liantis awards 2019

    Op 10 oktober 2019 vielen Studiebureau Jonckheere en dienstenchequebedrijf Sthep in de prijzen tijdens de Liantis awards 2019 met hun vernieuwende...
  • silicose
    silicose
    05.11.2019

    Op de blog: Silicose in opmars?

    Silicose wordt veroorzaakt door het inademen van kwartsstof. De laatste jaren zijn bij het verwerken van composietstenen keukenbladen, nieuwe...