Laboratoria voor metingen op de werkplaats

In sommige gevallen moet de werkgever een beroep doen op een erkend laboratorium om metingen uit te voeren van de atmosfeer op de werkplaats, van producten of fysische agentia op de werkplaats (straling, lawaai, temperatuur, ...).

Om te worden erkend, moet een laboratorium voldoen aan een aantal criteria met betrekking tot de uitrusting (beschikken over lokalen, wetenschappelijke apparatuur, wetenschappelijke en technische documentatie, ...) en de werking ervan (ISO 17025 toepassen, de kwaliteitscontrole van de analyses door de Algemene Directie Toezicht Welzijn op het Werk aanvaarden, een jaarverslag opstellen, ...).

De erkenningsaanvragen moeten worden gericht aan de Algemene Directie Humanisering van de Arbeid van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Het aanvraagformulier voor een erkenning van een laboratorium en uitleg over de procedure zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg in de module Procedures en formulieren> Erkenningsprocedure voor analyselaboratoria van toxische stoffen op de werkplaats.

Laboratoria voor metingen op de werkplaats - Regelgeving

Titel 6 van boek II van de codex over het welzijn op het werk.

Meer informatie over dit onderwerp en de regelgevende teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg onder de rubriek Thema's > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Laboratoria voor de analyses van toxische stoffen op de werkplaats.

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • KMO

    Heldere en handige gids over welzijn op het werk

    Om het welzijn op het werk te verbeteren in de praktijk, stelt de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg graag een nieuwe gids voor: “Welzijn op het werk: helder, handig!”.
  • Ergonomie / Risicoanalyse

    Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

    De beroepsvereniging voor ergonomie VerV heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uit ziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn.
  • COVID-19

    Kunnen diagnostische antigeentesten de overdracht van COVID-19 op het werk helpen beheersen?

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft de krachten gebundeld met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) om het gebruik van diagnostische antigeensneltesten voor SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, in werksituaties te...

Nieuws en evenementen

  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 20.07.2021

    Regelgeving rondom thuiswerken en veiligheid en gezondheid op het werk na de pandemie

    Het ziet ernaar uit dat telewerken voor veel organisaties ook na de COVID-19-pandemie een vast onderdeel van het werk wordt. Maar in hoeverre valt...
  • 19.07.2021

    Op de blog: zittend werk als belangrijk risico voor het spier- en skeletstelsel

    Zittend werk vormt een aanzienlijk risico voor de veiligheid en gezondheid op het werk, aangezien het kan leiden tot de ontwikkeling of verergering...