Termijn voor het aangeven van een ongeval

Hoe lang na een ongeval kan dit aangegeven worden als arbeidsongeval?

Een ongeval kan tot 3 jaar na de feiten worden aangegeven. Maar hoe meer tijd er verstrijkt tussen het ongeval en de aangifte, hoe moeilijker het wordt om te bewijzen dat het wel degelijk om een arbeidsongeval ging.

Stel: Mijn patiënt heeft een erkend arbeidsongeval gehad, nadien het werk hervat, en nu is de gezondheidstoestand verergerd. Wat nu?

De patiënt brengt de verzekeringsonderneming die het ongeval heeft geregeld daarvan op de hoogte. Indien nodig voorziet u de patiënt van een attest van arbeidsongeschiktheid ter staving van zijn dossier.

Meer informatie

Meer inlichtingen op de website van het Federaal agentschap voor beroepsrisico's (Fedris), in de rubriek Slachtoffer > Arbeidsongevallen - Privésector > Regeling: Regeling van uw arbeidsongeval

In de praktijk

  • OIRA / Risicoanalyse
    Administratieve en ondersteunende diensten / Openbaar bestuur, verenigingen en extraterritoriale organisaties

    OiRA Bureau

    In mei 2023 werd een nieuwe tool voor een online interactieve risicoanalyse (OiRA) rond bureauwerk gelanceerd. OiRA Bureau is vooral bestemd voor organisaties met hoofdzakelijk kantoorwerk zoals notariaten, advocatenkantoren, uitzendkantoren, bank- en verzekeringskantoren, boekhoudkantoren, IT-...
  • OIRA
    Huishoudens

    OiRA Dienstboden

    Op 15 mei verscheen in het Belgisch Staatsblad het koninklijk besluit van 7 mei 2023 tot vaststelling van specifieke maatregelen betreffende het welzijn op het werk van dienstboden en huispersoneel.
  • Veiligheidssignalering- en symbolen met Napo

    Eind april 2023 bracht het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk (EU-OSHA) een herwerkte versie uit van het Napo-filmpje “Napo in…De beste signalen”.
  • Psychosociale risico’s (PSR)

    Combat Harassment Tool (CHAT)

    Recent lanceerde de KULeuven de Combat Harassment Tool (CHAT), een online screeningstool voor ongewenst gedrag op het werk.
  • Basiseisen (arbeidsplaatsen)

    FAQ binnenluchtkwaliteit

    De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu (FOD Volksgezondheid) heeft onlangs een lijst met veel gestelde vragen (“Frequently Asked Questions” of FAQ) rond de nieuwe maatregelen inzake binnenluchtkwaliteit bijgewerkt.

Nieuws en evenementen

  • 07.06.2023

    Enquête van Universiteit Antwerpen over welzijn en veiligheid op het werk

    Om de twee jaar neemt Universiteit Antwerpen een grootschalige vragenlijst over veiligheids- en welzijnstrends af in België, Nederland en Frankrijk...
  • 06.06.2023

    Campagne van Stichting tegen Kanker neemt huidkankers in het vizier

    Tijdens de lente en zomer stijgen de temperaturen en het aantal zonuren. Het is dan ook extra opletten geblazen wanneer men zich buiten begeeft,...
  • 02.06.2023

    Nieuwe nota’s van EU-OSHA over platformwerk: initiatieven voor risicopreventie en -beheer en diversiteit op de werkvloer

    Twee nieuwe discussienota’s van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) bieden inzicht in de preventie en het...
  • 01.06.2023

    Op de blog: Medex-studie over medische onderzoeken van piloten en chauffeurs

    Begin mei 2023 publiceerde Medex een studie rond zijn rol in de veiligheid van de vervoerssector. De studie behandelt de opdracht en de statistieken...
  • 30.05.2023

    Checklists re-integratie op het werk

    De FOD Werkgelegenheid heeft een reeks checklists gepubliceerd om de verschillende partijen betrokken bij een re-integratietraject bij te staan.