Welzijn op het werk: helder, handig!

Welzijn op het werk is een belangrijk aandachtspunt voor elk bedrijf. Een goed welzijnsbeleid voeren, maakt integraal deel uit van goed ondernemerschap. Voor kleine bedrijven en startende ondernemers is het niet altijd eenvoudig om te weten wat dit allemaal inhoudt en hoe men ermee aan de slag moet gaan. Nochtans is dit essentieel voor de goede werking van een bedrijf.

De voordelen zijn enorm: meer bescherming tegen ongevallen en beroepsziektes, minder afwezigheden, een hogere productiviteit, lagere verzekeringspremies, een betere dialoog met de externe preventieadviseur, meer collegialiteit, een sterkere reputatie als werkgever…

Om iedereen te helpen met het welzijn op het werk te verbeteren is er de gids “Welzijn op het werk: helder, handig!” Zoals de naam doet vermoeden is deze gids toegankelijk en geschikt voor iedereen, of men nu al lang binnen het welzijnsgebied werkzaam is of zopas een onderneming opgericht heeft. Er is geen voorkennis vereist en deze gids bevat alle info die men nodig heeft: de basisprincipes van deze verplichte wetgeving rond welzijn op het werk, helder uitgelegd, en de concrete ondersteuning bij de uitvoering van dit beleid, in de vorm van 17 handige fiches.

Help ons om welzijn op het werk te promoten: bekijk het promotiepakket “Helder, handig” (ZIP, 20,5 MB). Je vindt er een promotievideo, visuals, de checklist en de volledige gids.  

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA) / KMO

    Lancering gloednieuwe module “Preventie van MSA” op Preventievanmsa.be

    De sensibiliserings- en preventiewebsite rond musculoskeletale aandoeningen (MSA) is aangevuld met een gloednieuwe module “Preventie van MSA”. MSA zijn aandoeningen aan het bewegingsapparaat.
  • Telewerk / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Veilig en gezond telewerken

    Zelfs nu werknemers vaker naar kantoor terugkeren, lijkt telewerk een steeds belangrijkere plaats in het werkleven in te nemen. Werknemers zullen naar alle waarschijnlijkheid ook in de toekomst vaker van thuis uit werken, sommigen zelfs voltijds. Daarom is het essentieel dat telewerkers de juiste...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Blijf in beweging: omgaan met zittend werk om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen

    Langdurig staan of zitten op de werkplek komt erg veel voor, maar is slecht voor de gezondheid van werknemers. Wat kunnen werkgevers doen om de risico’s daarvan te beheersen?

Nieuws en evenementen

  • 02.12.2021

    Op de blog: waarom vrouwen meer risico lopen op MSA

    Musculoskeletale aandoeningen (MSA) hebben een impact op alle werknemers. Vrouwen in het bijzonder worden vaak aan werkgerelateerde fysieke,...
  • 01.12.2021

    Beleidsnota van EU-OSHA over digitale technologie en VGW in de land- en bosbouw

    Een nieuwe beleidsnota van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) gaat in op de mogelijkheden die digitale...
  • 29.11.2021

    Winnaar van de filmprijs "Een gezonde werkplek" 2021

    "Yoon" van de Portugese filmmakers Pedro Figueiredo Neto en Ricardo Falcão heeft de filmprijs “Een gezonde werkplek” 2021 gewonnen. De...