Snelle diagnose van beroepsdermatosen

Waarom een speciale procedure voor de snelle diagnose van contactdermatosen?

Het is vaak niet eenvoudig om een contactdermatose te herkennen en de precieze oorzaak ervan te achterhalen. Vaak bestaat er twijfel over de dermatose aan het werk te wijten is. Een vroegtijdige diagnose is nochtans noodzakelijk om verergering te voorkomen. Het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) heeft een speciale procedure voor deze aandoeningen ingevoerd om snel een degelijke diagnose te kunnen stellen, zonder kosten voor de werknemer.

Wat biedt Fedris

Fedris heeft samenwerkingsovereenkomsten afgesloten met een aantal gespecialiseerde diensten dermatologie en biedt patiënten een snelle toegang tot deze diensten.

EXPERTISECENTRA

C.H.U. van Luik
Dienst Dermatologie (prof. B. DEZFOULIAN)
Sart-Tilman B35
4000 Luik

UCL – Cliniques Universitaires Saint-Luc
Dermatologie (prof. D. TENNSTEDT)
Hippocrateslaan 10
1200 Brussel

U.Z. Leuven
Dienst Dermatologie – Afdeling Contactallergie (prof. An Goossens)
Kapucijnenvoer 33
3000 Leuven

Dr. L. Constandt
Stationsstraat 84
8790 Waregem

De dermatologen van deze centra werken als experts voor Fedris en kunnen dus niet de behandeling van de patiënt voor hun rekening nemen. De patiënt wordt altijd doorverwezen naar zijn behandelend arts. 

In de praktijk

Voorwaarden waaraan voldaan moet zijn om een aanvraag voor een dermatologisch onderzoek in te dienen

  • De patiënt is een werknemer in de privésector of ambtenaar bij een provinciaal of lokaal bestuur.
  • Het is zeer waarschijnlijk dat de aandoening een contactdermatose is als gevolg van zijn beroepsactiviteit bij de huidige werkgever.
  • De arbeidsgeneesheer of de dermatoloog van de aanvrager heeft het medische getuigschrift ingevuld.

Wat gebeurt er na de verzending van de aanvraagformulieren?

  • Als de aanvraag aan de voorwaarden voldoet, geeft Fedris binnen tien werkdagen de opdracht aan een expertisecentrum om de aanvrager op te roepen voor een medisch onderzoek.
  • De aanvrager mag het expertisecentrum niet kiezen. In principe schakelt Fedris het centrum in dat zich het dichtst bij de woonplaats van de aanvrager bevindt.
  • Alle kosten van het onderzoek zijn voor rekening van Fedris. Het betaalt ook de kosten terug voor de verplaatsing van en naar het expertisecentrum, net als het eventuele loonverlies dat de patiënt heeft geleden op de dag van het onderzoek.

Na het bezoek aan de expert-dermatoloog

  • De dermatologische expert stuurt een verslag naar de arts die het medische getuigschrift heeft opgesteld, naar Fedris en indien de patiënt dit wenst, naar iedere andere arts die de patiënt heeft aangesteld.
  • Dit verslag vermeldt de vaststellingen van de expert, de resultaten van de uitgevoerde tests, de diagnose met (indien mogelijk) de stof die de aandoening heeft veroorzaakt, net als een advies met betrekking tot de behandeling en de eventuele preventieve maatregelen.
  • Fedris beslist of het de aandoening al dan niet erkent als beroepsziekte.

Meer informatie

Meer informatie op de website van Fedris in de rubriek Professional > Beroepsziekten - Privésector > Snelle diagnose van contactdermatosen.

In de praktijk

  • Seveso ongevallen
    Seveso ongevallen
    Arbeidsongevallen

    Lessen uit 2 ongevallen in Seveso-bedrijven

    De Afdeling van het toezicht op de chemische risico’s van de Arbeidsinspectie “Algemene Directie Toezicht Welzijn op het Werk” heeft twee nieuwe nota’s uitgebracht in de reeks "Lessen uit ongevallen" over incidenten die zich hebben voorgedaan in Belgische Seveso-bedrijven...
  • osh_001547_1.jpg
    OIRA coiffeur
    OIRA / Risicoanalyse
    Kappers

    Nieuwe OIRA tool voor kappers

    Om kappers en kapsters te ondersteunen bij de analyse en preventie van de risico’s die bij hun beroep horen, heeft het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk (EU-OSHA) een tool voor een online interactieve risicoanalyse (OIRA) ontwikkeld die gratis en voor iedereen...
  • 2019-06-14_13_14_55-https_kulkan.live_.statik.be_files_illustraties_660x385_crop_center-center_60_.png
    Gezondheid van de werknemer

    Nieuwe website “Kanker & werk”

    Werkgevers van kleine ondernemingen hebben niet altijd een antwoord op de vraag wat ze moeten doen als een werknemer kanker krijgt. Om hen daarbij te helpen heeft de KU Leuven samen met “Kom Op Tegen Kanker” de website “Kanker & werk” opgericht.
  • 2019-06-03_16_58_38-toworksafe.jpg_1000x553.png
    toworksafe
    Arbeidsplaatsen

    Veiligheidsinstructietool “ToWorkSafe” om anderstalige werknemers veilig te laten werken

    IDEWE ontwikkelde de Safety Instruction Game “ToWorkSafe” om nieuwe werknemers een veilige start te laten nemen in een nieuwe job ondanks een eventueel taalprobleem. Het maakt als digitaal hulpmiddel deel uit van een sectorspecifiek, krachtig en visueel pakket. Aangezien werkgevers steeds vaker...
  • napo golden
    napo golden
    Arbeidsongevallen

    Napo over 7 gouden regels voor een gezonde en ongevalvrije werkplek

    In 7 korte animatiefilmpjes stellen Napo en zijn collega's op luchthartige wijze de gouden regels voor. De regels raken alle geledingen van een organisatie: van het engagement van het management tot verbetering van de werknemerskwalificaties en het investeren in mensen...

Nieuws en evenementen

  • protection
    protection
    05.08.2019

    Op de blog: bescherming tegen kankerverwekkende stoffen en werkgerelateerde kanker

    De blootstelling aan kankerverwekkende stoffen blijkt de belangrijkste oorzaak te zijn van werkgerelateerde sterfgevallen in de Europese Unie (EU...
  • huishouden
    huishouden
    02.08.2019

    Op de blog: campagne geschikt huishoudmateriaal

    Geschikt en ergonomisch materiaal is essentieel voor de huishoudhulp. Daarnaast moet het materiaal ook goed onderhouden zijn. Daarom heeft het...
  • ISO 31000
    ISO 31000
    29.07.2019

    Op de blog: vernieuwde ISO 31000 Risicomanagement

    ISO 31000 is een richtlijn waarin kort de relevante onderdelen van risicomanagement staan beschreven. De laatste jaren is ISO 31000 het mondiale...