Door de COVID-19-pandemie heeft telewerk en flexibele werken een enorme sprong gemaakt. Een nadelig neveneffect hiervan is de continue mogelijkheid van werknemers om dankzij allerlei digitale hulpmiddelen verbonden te blijven met hun werkplek, ook buiten de werkuren.

Een van de oplossingen die naar voren zijn gebracht om dit probleem aan te pakken, is de invoering van het recht op deconnectie. Een recent rapport van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) werpt op basis van een enquête onder werknemers en een vragenlijst ingevuld door HR-managers in vier landen (België, Frankrijk, Italië en Spanje) een licht op de manier waarop het recht op deconnectie wordt geïmplementeerd op bedrijfsniveau. Aan de hand van een analyse van de antwoorden van werknemers in bedrijven met en zonder een disconnectiebeleid, wordt nagegaan hoe zij het vinden om werkgerelateerde communicatie buiten de contractuele werktijden te ontvangen en hoe ze hierop reageren, hoeveel extra uren ze werken en waarom, en hoe hun werk-privébalans, gezondheid en welzijn en algemene tevredenheid over de werkplek eruit zien.

Lees het volledige rapport in het Engels op de website van Eurofound: Right to disconnect: Implementation and impact at company level.

Relevante BeSWIC-berichten

Op deze BeSWIC website zijn in het verleden al verschillende artikels over (het recht op) deconnectie verschenen. Hieronder enkele voorbeelden:

Op BeSWIC vindt u ook enkele parlementaire vragen over deconnectie: