Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW)

Alle werkgevers moeten in hun onderneming of instelling een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk oprichten die minstens één preventieadviseur telt. Wanneer hij minder dan 20 werknemers tewerkstelt, kan hij zelf die functie vervullen.

De hoofdopdracht van die interne dienst is het bijstaan van de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers van de onderneming bij het toepassen van de regelgeving betreffende het welzijn van de werknemers, maar ook het uitvoeren van preventiemaatregelen en -activiteiten.

In de praktijk moet de interne dienst de werkgever, de hiërarchie en de werknemers bijstaan bij het uitwerken van het preventiebeleid van de onderneming in het kader van het dynamisch risicobeheersingssysteem. Die opdracht omvat onder meer het meewerken aan de risicoanalyse en aan de analyse van de oorzaken van beroepsziekten en ook van de psychosociale risico’s op het werk, het geven van adviezen over de organisatie van de werkplaatsen en van voorstellen in verband met het onthaal, het informeren en het opleiden van werknemers, instaan voor het secretariaat van het Comité, …

De interne dienst kan een afdeling hebben die instaat voor het medisch toezicht.

De organisatie van een interne dienst vereist een multidisciplinaire aanpak (arbeidsveiligheid, arbeidsgeneeskunde, ergonomie, arbeidshygiëne, psychosociale aspecten). Als een werkgever in zijn onderneming niet over voldoende competenties beschikt om alle taken uit te voeren die door de regelgeving aan de interne dienst worden opgelegd, dan moet hij een beroep doen op een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Bepaalde basistaken moeten altijd door de interne dienst worden uitgevoerd, omdat er van wordt uitgegaan dat die de informatie of de knowhow vereisen die in de onderneming zelf aanwezig is. Die taken hangen af van de groep waartoe de werkgever behoort.

De werkgevers zijn immers opgedeeld in 4 groepen (A, B, C of D) naar gelang de grootte van de onderneming en de risico’s die er aanwezig zijn.

Groep A omvat de ondernemingen met meer dan 1000 werknemers of die met een hoog risiconiveau (met name sommige industriesectoren).

Groep B bestaat uit de ondernemingen met 200 tot 1000 werknemers of die met een verhoogd risico.

De interne diensten van de ondernemingen uit de groepen A en B moeten bijvoorbeeld altijd de risicoanalyses uitvoeren en meewerken aan het onthaal van de werknemers.

Groep C omvat de werkgevers die minder dan 200 werknemers tewerkstellen en die niet afhangen van de risicosectoren. De interne diensten van de ondernemingen van groep C moeten bijvoorbeeld onderzoeken van de arbeidsplaatsen verrichten en taken uitvoeren met betrekking tot het opstellen van verslagen.

Groep D tenslotte omvat de kleine ondernemingen met minder dan 20 werknemers waar de werkgever zelf de taak van preventieadviseur vervult. Bepaalde opdrachten in de ondernemingen van de groepen C en D moeten echter steeds worden uitgevoerd door een externe dienst.

Als er beroep wordt gedaan op een externe dienst, dan staat de interne dienst altijd in voor de coördinatie met die externe dienst. Dat houdt in dat er aan de externe dienst alle nuttige informatie moet worden verschaft, zodat die zijn taken kan uitvoeren.

Parlementaire vragen

  • 729 Kamer - Taken van de bedrijfsverpleegkundigen

Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 1 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie daarover en de regelgevende teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • videocursus
    videocursus
    Ergonomie

    Videocursus over ergonomie op kantoor

    Op kantoor is beeldschermwerk wijdverspreid. Langdurig werken in een belastende houding kan leiden tot musculoskeletale aandoeningen. Dat komt meestal omdat ergonomische principes niet gevolgd worden. Deze videocursus legt uit wat werknemers kunnen doen om de werkplek aan te passen en het...
  • ergoscan
    ergoscan
    Ergonomie / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Ergoscan® in uw bedrijf

    Tijdens een bezoek aan uw onderneming voert een ergonoom van Prevent observaties uit en voert hij/zij gesprekken met operators en leidinggevenden. U ontvangt feedback die u inzicht geeft in de ergonomiegerelateerde problemen op korte en lange termijn en hoe u deze kan aanpakken.
  • oira horeca
    oira horeca
    OIRA / Risicoanalyse
    Verschaffen accommodatie en maaltijden

    OiRA-tool voor horeca

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft een nieuwe OiRA-tool voor de horecasector voorgesteld. De inhoud van deze online tool voor de risicoanalyse in kleine bedrijven (hotels, restaurants en cafés) werd uitgewerkt in nauwe samenwerking met de...
  • napo
    napo
    Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Inzicht in aandoeningen aan het bewegingsapparaat met Napo

    Een nieuwe online toolkit met Napo animatiefilmpjes is bedoeld om mensen bewust te maken van aandoeningen aan het bewegingsapparaat en hun advies daarover te geven. De toolkit bevat 14 verschillende activiteiten waarmee men binnen organisaties groepsgesprekken kan stimuleren met eigen personeel en...
  • Werkomgeving
    Werkomgeving
    OIRA / Risicoanalyse
    Onderwijs

    Met OiRA voor een veiliger werkomgeving op school

    De Europese sociale partners voor het onderwijs, EVO en EFEE, hebben in samenwerking met het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) ten behoeve van de voor- en vroegschoolse educatie en van de middelbare scholen twee onlinetools ontwikkeld voor de beoordeling van...

Nieuws en evenementen

logo_fod_gr.jpg
16.01.2019

Jaarverslag van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk is wettelijk verplicht om een jaarverslag op te maken van de activiteiten van het...
SPF Emploi, Travail et Concertation sociale
SPF Emploi, Travail et Concertation sociale
01.03.2018

Bepaalde notificatieverplichtingen aan inspectie worden afgeschaft

Het koninklijk besluit van 7 februari 2018 schaft een aantal notificatieverplichtingen af van de werkgever aan de sociaal inspecteurs van de Algemene...