Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW)

Alle werkgevers moeten in hun onderneming of instelling een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk oprichten die minstens één preventieadviseur telt. Wanneer hij minder dan 20 werknemers tewerkstelt, kan hij zelf die functie vervullen.

De hoofdopdracht van die interne dienst is het bijstaan van de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers van de onderneming bij het toepassen van de regelgeving betreffende het welzijn van de werknemers, maar ook het uitvoeren van preventiemaatregelen en -activiteiten.

In de praktijk moet de interne dienst de werkgever, de hiërarchie en de werknemers bijstaan bij het uitwerken van het preventiebeleid van de onderneming in het kader van het dynamisch risicobeheersingssysteem. Die opdracht omvat onder meer het meewerken aan de risicoanalyse en aan de analyse van de oorzaken van beroepsziekten en ook van de psychosociale risico’s op het werk, het geven van adviezen over de organisatie van de werkplaatsen en van voorstellen in verband met het onthaal, het informeren en het opleiden van werknemers, instaan voor het secretariaat van het Comité, …

De interne dienst kan een afdeling hebben die instaat voor het medisch toezicht.

De organisatie van een interne dienst vereist een multidisciplinaire aanpak (arbeidsveiligheid, arbeidsgeneeskunde, ergonomie, arbeidshygiëne, psychosociale aspecten). Als een werkgever in zijn onderneming niet over voldoende competenties beschikt om alle taken uit te voeren die door de regelgeving aan de interne dienst worden opgelegd, dan moet hij een beroep doen op een externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Bepaalde basistaken moeten altijd door de interne dienst worden uitgevoerd, omdat er van wordt uitgegaan dat die de informatie of de knowhow vereisen die in de onderneming zelf aanwezig is. Die taken hangen af van de groep waartoe de werkgever behoort.

De werkgevers zijn immers opgedeeld in 4 groepen (A, B, C of D) naar gelang de grootte van de onderneming en de risico’s die er aanwezig zijn.

Groep A omvat de ondernemingen met meer dan 1000 werknemers of die met een hoog risiconiveau (met name sommige industriesectoren).

Groep B bestaat uit de ondernemingen met 200 tot 1000 werknemers of die met een verhoogd risico.

De interne diensten van de ondernemingen uit de groepen A en B moeten bijvoorbeeld altijd de risicoanalyses uitvoeren en meewerken aan het onthaal van de werknemers.

Groep C omvat de werkgevers die minder dan 200 werknemers tewerkstellen en die niet afhangen van de risicosectoren. De interne diensten van de ondernemingen van groep C moeten bijvoorbeeld onderzoeken van de arbeidsplaatsen verrichten en taken uitvoeren met betrekking tot het opstellen van verslagen.

Groep D tenslotte omvat de kleine ondernemingen met minder dan 20 werknemers waar de werkgever zelf de taak van preventieadviseur vervult. Bepaalde opdrachten in de ondernemingen van de groepen C en D moeten echter steeds worden uitgevoerd door een externe dienst.

Als er beroep wordt gedaan op een externe dienst, dan staat de interne dienst altijd in voor de coördinatie met die externe dienst. Dat houdt in dat er aan de externe dienst alle nuttige informatie moet worden verschaft, zodat die zijn taken kan uitvoeren.

Parlementaire vragen

  • 497 Kamer - Jaarverslagen IDPBW in het onderwijs

  • 729 Kamer - Taken van de bedrijfsverpleegkundigen

Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) - Regelgeving

  • Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk
  • Titel 1 van boek II van de codex over het welzijn op het werk

Meer informatie daarover en de regelgevende teksten zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, in de rubriek Thema’s > Welzijn op het werk > Organisatorische structuren > Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.

In de praktijk

  • Zomerhitte op het werk
    Zomerhitte op het werk
    Thermische omgeving

    Zomerhitte op het werk

    In de zomer kunnen hoge temperaturen verhinderen dat werknemers in aanvaardbare omstandigheden kunnen werken. De werkgever moet dan ook de nodige maatregelen treffen om dat ongemak te verminderen. Die maatregelen zijn door de regelgeving vastgesteld.
  • Risicoanalyse
    Industrie / Groot- en detailhandel / Vervoer en opslag

    OSHwiki-artikel over intern transport en de behandeling van goederen

    Leveringen, overslag van goederen, verzending of opslag maken deel uit van de processen op veel werkplekken. Daarnaast omvat de logistieke sector een breed scala aan activiteiten, zoals containerontvangst, transport en logistieke centra.
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA) / Jongeren / Stagiairs

    Conversatiestarters voor gesprekken op de werkvloer over MSA

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) biedt in het kader van de campagne “Gezond werk: verlicht de last!” een reeks praktische gespreksstarters over aandoeningen aan het bewegingsapparaat (ofwel musculoskeletale aandoeningen – MSA).
  • Telewerk / Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Hoe de musculoskeletale gezondheid van telewerkers beschermen: enkele praktijkvoorbeelden

    De voorbije jaren hebben veel bedrijven risicopreventiemaatregelen voor telewerkende werknemers ingevoerd. De aanpak verschilt in Europa van land tot land, waarbij sommige landen vooral op wetgeving steunen om telewerk te reguleren en de balans tussen werk en privéleven te bevorderen, en anderen de...
  • Werken op hoogte

    OSHwiki-artikel over werken op hoogte

    Een OSHwiki-artikel van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) biedt verschillende maatregelen en technische oplossingen om vallen van hoogte op de werkplek te voorkomen en de te volgen procedures voor wanneer zich een ongeval voordoet.

Nieuws en evenementen

04.01.2022

Jaarverslag van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk

De interne dienst voor preventie en bescherming op het werk is wettelijk verplicht om een jaarverslag op te maken van de activiteiten van het...
SPF Emploi, Travail et Concertation sociale
SPF Emploi, Travail et Concertation sociale
01.03.2018

Bepaalde notificatieverplichtingen aan inspectie worden afgeschaft

Het koninklijk besluit van 7 februari 2018 schaft een aantal notificatieverplichtingen af van de werkgever aan de sociaal inspecteurs van de Algemene...